-
Dokument nr. 15:2292 (2024-2025)
Innlevert: 23.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Til behandling
Hvor mye mer alvorlig synes samferdselsministeren at konsekvensene bør bli før samferdselsministeren vil prioritere møte med kommunene?
-
Dokument nr. 15:2284 (2024-2025)
Innlevert: 22.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Til behandling
Hvordan er tidshorisonten, i forhold til opprinnelige nedbetalingsplan, for når de resterende bomstasjonene mellom Eidsvoll og Moelv skal fjernes?
-
Dokument nr. 15:2278 (2024-2025)
Innlevert: 22.05.2025
Sendt: 23.05.2025
Til behandling
Mener statsråden at det er rimelig at innbyggerne i Nedre Glommaregionen skal betale tusenvis av kroner ekstra i bompenger på grunn av utslippskrav og klimakrav med til dels usikker virkning?
-
Dokument nr. 15:2276 (2024-2025)
Innlevert: 22.05.2025
Sendt: 22.05.2025
Til behandling
Har statsråden feilinformert Stortinget gjennom statsbudsjettet for 2025? (Prop. 1 S (2024 –2025) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak))
-
Dokument nr. 15:2269 (2024-2025)
Innlevert: 21.05.2025
Sendt: 22.05.2025
Til behandling
Ber om en oversikt over volumet av utenlandske kjøretøy som kjører gjennom landets bompengeprosjekter generelt - og Ryfast spesielt, samt hvor mange av disse - i kroner og prosent - som (årlig, siden 2019) ikke betaler. Ber også om et spesifikt utdrag av tallene generelt og for Ryfast i perioden mai 2024-hittil i 2025.
Nå som Liechtenstein løfter sitt forbehold, som tidligere har blokkert norsk innkreving fra utenlandske kjøretøy: Hvordan vil statsråden sørge for at innkrevingen kommer på plass i tide til sommersesongen?
-
Dokument nr. 15:2263 (2024-2025)
Innlevert: 21.05.2025
Sendt: 22.05.2025
Til behandling
Når planlegger statsråden å legge frem et forslag om forbud mot kontrollvarsling for Stortinget, og hvordan påvirker EØS-høringen prosessen?
-
Dokument nr. 15:2258 (2024-2025)
Innlevert: 21.05.2025
Sendt: 21.05.2025
Til behandling
Vil statsråden ta initiativ til å åpne for at midler som i dag er bundet til ny bussveitrase til Kvernevik innenfor Bymiljøpakken Nord-Jæren, kan omdisponeres til styrking av det ordinære busstilbudet i regionen, gitt fylkeskommunens krevende økonomiske situasjon og behovet for mer kostnadseffektive tiltak for å nå nullvekstmålet?
-
Dokument nr. 15:2256 (2024-2025)
Innlevert: 20.05.2025
Sendt: 21.05.2025
Til behandling
Kor mykje antas det at Norges bompengeselskaper taper pr år på at ikkje EETS-direktivet for tilrettelegging og utveksling av opplysninger mellom medlemslandene om manglende bompenger, er implementert, og hva er de antatte månedsvariasjonene?
-
Dokument nr. 15:2252 (2024-2025)
Innlevert: 20.05.2025
Sendt: 20.05.2025
Til behandling
Hvilke konkrete tiltak, både på kort og lang sikt, vil statsråden innføre for å forhindre kø ved Oslo lufthavn?
-
Dokument nr. 15:2243 (2024-2025)
Innlevert: 19.05.2025
Sendt: 19.05.2025
Besvart: 23.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kan statsråden redegjøre for hvorfor regjeringen har besluttet å gjennomføre en direktetildeling av trafikkpakke Sør til VY fra 2027, med kunnskap om at muligheten for å bruke unntaksbestemmelsen om direktetildeling har blitt innskrenket fra 2023?
-
Dokument nr. 15:2222 (2024-2025)
Innlevert: 16.05.2025
Sendt: 16.05.2025
Besvart: 23.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Målet er at flere skal gå og sykle til skolen, men Innlandet fylkeskommune vurderer flere drosjer, bussavganger og endra avganger som følge av skolenedleggelser, til tross for at fylket ikke har oversikt over hvor elever skal gå ennå. Anslagsvis 450 elever vil få lengre skoleveg. Samtidig blir anbudene dyrere, og skoleskyss utgjør en større andel av utgiftene til kollektivtransport.
Hvordan ser statsråden på at færre kan gå og sykle til nærskolen, flere må ha skoleskyss, og rutetilbud for andre reisende kan kuttes i Innlandet?
-
Dokument nr. 15:2220 (2024-2025)
Innlevert: 16.05.2025
Sendt: 16.05.2025
Besvart: 23.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Ser Samferdselsministeren at det vil være klokt med en statlig plan for E16 mellom Ullensaker (Gardermoen) og Kongsvinger, hvor E16 planlegges og besluttes bygget ut i fra et regionalt, nasjonalt og internasjonal behov og perspektiv og vil samferdselsministeren sørge for at det blir en realitet.
-
Dokument nr. 15:2207 (2024-2025)
Innlevert: 15.05.2025
Sendt: 16.05.2025
Besvart: 23.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Kan statsråden redegjøre for hvor mange biler registrert i Trøndelag som er eldre enn 10 år?
-
Dokument nr. 15:2200 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 14.05.2025
Besvart: 20.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Vil regjeringen foreta seg noe for å opprettholde politikken med gratis ferge for øyer uten veiforbindelse til fastlandet, også for Austevoll kommune i Vestland fylke?
-
Dokument nr. 15:2194 (2024-2025)
Innlevert: 14.05.2025
Sendt: 14.05.2025
Besvart: 21.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvor mange biler registrert i Hedmark er i dag eldre enn 10 år?
-
Dokument nr. 15:2179 (2024-2025)
Innlevert: 11.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 19.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvor stor andel av bilparken i Norge er eldre enn 10 år, totalt sett og i det enkelte fylke, og hva er beregnet kostnad for norske bileiere dersom alle personbiler og lette varebiler eldre enn 10 år må inn til årlig EU-kontroll slik EU-kommisjonen har foreslått, og hvordan fordeler denne kostnaden seg pr. fylke?
-
Dokument nr. 15:2178 (2024-2025)
Innlevert: 11.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 19.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvilke ulikheter er det eventuelt i gjeldende regler, retningslinjer og praksis i Statens vegvesen og Nye Veier når det gjelder driving av tunneler, eksempelvis knyttet til bolting, hva har disse eventuelle ulikhetene å si for tidsbruk og kostnader, eksempelvis i et stort prosjekt som Rogfast?
-
Dokument nr. 15:2151 (2024-2025)
Innlevert: 08.05.2025
Sendt: 09.05.2025
Besvart: 15.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hvordan tenker statsråden at innbyggerne i Østfold skal sikres trygge veier og bruer i årene som kommer når faktum er at ansvarlig eier ikke har økonomisk forutsetning for å ivareta ansvaret?
-
Dokument nr. 15:2148 (2024-2025)
Innlevert: 08.05.2025
Sendt: 09.05.2025
Besvart: 16.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Vi statsråden jobbe for at kostnadsøkningene, som kommer som følge av at det ikke blir sambygging jernbanebru og Sarpsbru, samt uforutsett kostnadsøkning som følge av grunnforhold dekkes av statlige midler?
-
Dokument nr. 15:2147 (2024-2025)
Innlevert: 08.05.2025
Sendt: 09.05.2025
Besvart: 13.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Et spleiselag mellom fylket og Arendal kommune skal sikre ferdigstillelse av den nye fylkesveien mellom E18 og Eydehavn. Bare kommunens andel blir rundt 200 millioner kroner.
Har det vært dialog mellom samferdselsdepartementet og kommune/fylket om finansiering av denne veien som jo er en del av et nasjonalt satsningsprosjekt og vil staten kunne være interessert i en ev. medfinansiering for å gi en hjelpende hånd i denne nasjonale satsningen eller forventes det at kommunen må stå for denne finansieringen helt alene?