Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Buskerud (1 - 9 av 9)
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

    Dokument nr. 15:131 (2019-2020)

    Innlevert: 22.10.2019

    Sendt: 22.10.2019

    Til behandling

    Jeg oppfatter det slik at det er tverrpolitisk enighet om at ansatte som ønsker høyere stillingsprosent skal prioriteres hvis bedriften har større arbeidskraftbehov. Innen varehandelen er det svært omfattende bruk av faste ansatte med lav stillingsprosent. Imidlertid er det vanlig at arbeidsgiver velger å lyse ut nye stillinger med svært lave stillingsbrøker i stedet for at de som ønsker høyere stillingsprosent dekker opp bedriftens arbeidskraftbehov. Mener statsråden at en slik praksis er i samsvar med dagens lovverk?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

    Dokument nr. 15:120 (2019-2020)

    Innlevert: 18.10.2019

    Sendt: 21.10.2019

    Rette vedkommende: Barne- og familieministeren

    Til behandling

    Kan deltagere i oppmøtepliktige NAV-tiltak og med selvstendig opptjent rett til foreldrepenger, innvilges overføring av sin del av foreldrepermisjonen til partner, når permisjonsperioden sammenfaller med perioden for tiltakets oppmøteplikt?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:77 (2019-2020)

    Innlevert: 13.10.2019

    Sendt: 14.10.2019

    Besvart: 18.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

    I vedlegg J-2 om anbudspapirene i trafikkpakke 2 har SJ og Vy listet opp hvor mange togavganger de kan levere fra 2020 til 2030. Ut fra dette vedlegget har Vy lagt opp til å kjøre et betydelig antall flere togavganger i sitt tilbud. Tallene viser også at Vy har kalkulert med 530.000 flere togreiser enn SJ i 2030. Hvor mye større togproduksjon hadde Vy lagt opp til i sitt tilbud, og i hvor stor grad er dette tatt hensyn til i utvelgelsen?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til finansministeren

    Dokument nr. 15:53 (2019-2020)

    Innlevert: 09.10.2019

    Sendt: 10.10.2019

    Besvart: 17.10.2019 av finansminister Siv Jensen

    Hva er statsrådens argumenter for at skatteforvaltningsloven § 10-1 og § 10-2 ikke kan tas inn i skattebetalingsloven for å gi skatteoppkreverne samme lovmessige grunnlag i kampen mot arbeidslivskriminalitet og svart økonomi?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:51 (2019-2020)

    Innlevert: 08.10.2019

    Sendt: 09.10.2019

    Besvart: 18.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

    Kan statsråden forsikre at flytting av bom på Meheia til fylkesgrensa Buskerud-Telemark ikke påvirker framdrifta av neste parsell på E134, Saggrenda - Elgsjø, og at Statens Vegvesen gir Notodden kommune og Telemark fylkeskommune en rask frist på tilbakemelding på Vegvesenets brev av 9/8-2019, slik at ny bom på fylkesgrensa kan etableres nærmest mulig april 2020?
  • Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:29 (2019-2020)

    Innlevert: 06.10.2019

    Sendt: 07.10.2019

    Besvart: 14.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

    Statens vegvesen gjennomfører en omfattende effektivisering og avbyråkratisering. Jeg har fått flere henvendelser om at den store nedbemanningen vil svekke de sentrale veifagene/nettverkene og dermed hensikten med omorganiseringen. Sentrale og regionale avdelinger mister i disse dager mange kompetente medarbeidere til fylkene ved oppheving av sams veiadministrasjon, samt til konsulenter og entreprenører. Er Statsråden orientert om denne utviklingen, og finnes det planer for å demme opp mot slike uønskede konsekvenser?
  • Skriftlig spørsmål fra Anne Sandum (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:35 (2019-2020)

    Innlevert: 04.10.2019

    Sendt: 07.10.2019

    Besvart: 14.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

    I lys av det såkalte bompengeopprøret og det faktum at biltrafikken på E-18 inn til Oslo går ned, kan statsråden ta initiativ til å se om det kan gjøres endringer i planleggingen av E-18 som kan bidra til å redusere bompengebelastningen for bilistene?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

    Dokument nr. 15:20 (2019-2020)

    Innlevert: 04.10.2019

    Sendt: 04.10.2019

    Besvart: 11.10.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

    Tidligere kunne NAV innvilge inkluderingstilskudd til arbeidsgivere som ville beholde en medarbeider som trengte tilrettelegging og bistand når NAV sin hjelpemiddelsentral ikke kunne eller hadde mulighet å bistå. Dette tiltaket skal ikke lenger tilbys arbeidstakere som av helsemessige årsaker bare kan stå i arbeid dersom arbeidsgiver investerer i nødvendig tilretteleggingsutstyr. Hvorfor endrer departementet på gjeldende praksis for dette inkluderingstilskuddet?
  • Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:5 (2019-2020)

    Innlevert: 01.10.2019

    Sendt: 01.10.2019

    Besvart: 09.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

    Kommunedelplan Dobbeltspor Gulskogen-Hokksund er lagt ut til nytt offentlig ettersyn. Siden forrige fremlegg har Bane Nor (BN) utarbeidet teknisk hovedplan. Bare et kort resyme er tilgjengelig for offentligheten. Teknisk hovedplan er avgjørende viktig for at berørte parter skal kunne gi en faglig sakkyndig uttalelse. Kan statsråden gi BN beskjed om at teknisk hovedplan for Gulskogen-Hokksund legges frem?