Hallgeir H. Langeland (SV): De nye saksbehandlingsreglene i plan- og bygningsloven har ført til en mer omfattende behandling av byggesøknader i svært mange kommuner, og med det også lengre saksbehandlingstid selv for enkle tiltak.Når vil departementet evaluere erfaringene med den «nye» plan- og bygningsloven, og hvilke tiltak vurderer regjeringen for å redusere «byråkratiet» og saksbehandlingstiden?
Begrunnelse
Målsettingen med de nye saksbehandlingsreglene i plan- og bygningsloven, som Stortinget vedtok våren 1995, var å forenkle byggesaksbehandlingen i kommunen. Kommunens arbeid skulle konsentreres om kontroll av innsendte papirer, godkjenning av ansvarlig utførende/samordnende foretak, samt godkjenning av kontrollplan og kontrollforetak.
I Ot.prp. nr. 39 (1993-94) antar regjeringen at «for kommunene medfører forslagene delvis andre arbeidsformer, men sannsynligvis ikke større arbeidsmengde».
Erfaringen svært mange kommuner har gjort er at de nye reglene fører til et omfattende skjemavelde og byråkrati, og stor arbeidsmengde knyttet til gjennomgangen av søknader/meldinger. Totalt sett synes loven å ha ført til en sterk økning i kommunenes arbeidsbyrde, og med det også lengre saksbehandlingstid selv for enkle tiltak.