Ågot Valle (SV): Ei funksjonshemma kvinne, som bodde på hotell for å delta på likemannskurs, fikk kurshelga ødelagt fordi personheisen til bruk for toalettbesøk, ikke virket. Etter 11 timers venting fikk hun hjelp på Haukeland Sykehus. Hjelpemiddelsentralen i Hordaland definerte ikke situasjonen som kritisk og kunne dermed ikke reparere utenom kontortid. Mener Statsråden at regelverket må tolkes slik Hjelpemiddelsentralen gjorde, eller må regelverket endres for at nødvendig hjelp skal kunne gis?
Begrunnelse
Både Dagsavisen og Bergensavisen skriver søndag 25/10 om muskelsyke Siri Fransson fra Ølen som denne helga deltok på likemannskurs for å kunne hjelpe andre muskelsyke. På grunn av at personheisen hennes, til bruk for både toalettbesøk og til å komme opp i senga, viste seg ikke å virke, ble kurshelga fullstendig ødelagt, og Siri Fransson måtte til slutt få hjelp på Haukeland Sykehus. Da Hjelpemiddelsentralen ble kontaktet for at Siri Franssen skulle få hjelp til å reparere personheisen, ble det svart at bare når hjelpemidler i ustand skaper en kritisk eller livsfarlig situasjon, kan Hjelpemiddelsentralen hjelpe utenom kontortid. Videre at elektriske rullestoler faller inn under definisjonen, mens personheiser gjør ikke det. På bakgrunn av målsettingen om at funksjonshemma mennesker skal ha rett til både nødvendig hjelp, til et liv med verdigheten i behold, og til deltakelse i samfunnet, er det grunn til å spørre om at dette eksempelet viser at enten er ikke regelverket godt nok, eller så blir regelverket av noen hjelpemiddelsentraler tolket på en unødvendig "firkantet" måte.