Marit Nybakk (A): Hvilken juridisk hjemmel har flyselskapene for å holde flypassasjerer innesperret i en maskin på flyplassen i timevis ved forsinkelser for å hindre dem i å gå over til et konkurrerende selskap?
Begrunnelse
Dereguleringen av flytrafikken har i de senere år ført til skjerpet konkurranse mellom flyselskapene. I enkelte tilfeller kan utviklingen ha en gunstig effekt på passasjerene i form av lavere priser. For service og punktlighet har dereguleringen betydd en kraftig forverring. Selskapene samarbeider ikke lenger, og de kriger om kundene. Konkurransen fører bl.a. til at passasjerene tas ombord selv om selskapet vet flighten blir forsinket. Dette for å hindre at passasjerene går over til et konkurrerende selskap.
Jeg har de siste to ukene mottatt en rekke henvendelser fra flypassasjerer som har opplevd å miste flighter fordi de ble holdt innesperret i et fly på bakken i lengre tid. Særlig for passasjerer uten innsjekket bagasje må det være en rett å få skifte flyselskap hvis muligheten er der til å ta av før den maskinen de sitter fast i.
NSB, Oslo Sporveier og andre offentlige kollektivmidler har måttet tåle mye kritikk når de har en forsinkelse. Det er kanskje på tide at samme søkelys settes på flyselskapene.