Torbjørn Andersen (FrP): Trafikkulykker er et alvorlig samfunnsproblem. Samtidig er det et faktum at nye biler er langt sikrere enn eldre biler ved en ulykke. Den norske bilparken er i snitt 10 år gammel og følgelig har et mindretall av dagens biler tilfredsstillende sikkerhet. Den særnorske avgiftspolitikken på bil gjør nye biler svært dyre.
Når kan man forvente at man får en avgiftspolitikk på bil som gjør det mulig å få fornyet den norske bilparken raskere?
Begrunnelse
Norge har en avgiftspolitikk på privatbiler som gjør at flere av økonomiske årsaker må velge å kjøre med eldre og trafikkfarlige biler. Disse bilene er ofte svært mangelfullt utrustet når det gjelder utstyr for trafikksikkerhet Økt teknisk kontroll kan ikke gjøre disse bilene mer trafikksikre. Bil er dessuten i dag helt nødvendig for mange og spesielt i et distriktspolitisk aspekt er bil helt nødvendig. Når man ser hvor avhengige man er blitt av bil undrer derfor mange seg over den norske avgiftspolitikken på bil og stadig flere mener avgiftene er unødvendig høye. Trolig kunne samfunnet vært spart for både flere dødsulykker og mange alvorlig skadede i trafikken dersom vi hadde hatt en nyere bilpark med en betydelig bedre utrustning av sikkerhetsutstyr.
Det er derfor grunn til å påstå at dagens skyhøye bilavgifter resulterer i et unødvendig høyt antall omkomne i trafikken og at antall alvorlige skader ved trafikkulykker er langt høyere enn nødvendig.
Skal vi fornye bilparken og øke sikkerheten må bilen derfor bli lettere økonomisk tilgjengelig for folk flest.