Steinar Bastesen (TF): Synes statsråden det er betryggende saksbehandling å sende brev unndratt offentlighet som gjelder båndlegging av store næringsarealer på land og i sjø i strid med Stortingets vedtak og hva har statsråden tenkt å gjøre for å kompensere for de tap næringsliv og befolkning har lidt pga. denne uhjemlede fredningen?
Begrunnelse
Etter at Stortingsmelding nr. 62 (1991-92) ble vedtatt i 1993 sendte Direktoratet for Naturforvaltning ut et brev 5. mai 1993 til alle fylkesmenn om å utarbeide foreløpige planområdsgrenser, såkalte "arbeidsgrenser", for de 50 områdene meldingen omtaler. Brevet ble til overmål unndratt offentlighet.
Fylkesmannen, i samråd med Miljøverndepartementet, har så i alle år senere håndhevet grensene og båndlagt store områder på land og i sjø og har dermed hindret lovlig næringsvirksomhet i strid med Stortingets vedtak
Statens Naturvernråd sier i sin tilråding, kap. 2, side 97, slår i sin melding fast at "SNR betrakter området som betydningsfullt i naturtypesammenheng. Her er det mulig å bevare et sammenhengende urørt område fra høgfjell til hav". Dette har Stortinget sluttet seg til. Allikevel griper fylkesmennene inn og lager "arbeidsgrenser" også i sjø og båndlegger store sjøområder i klar strid med Stortingets vedtak. Det er også i strid med det kart som er vedlagt Stortingsmelding nr. 62 (1991-92), side 132 og som har dannet bakgrunn for behandlingen i Stortinget.
På Nordlandskysten har vi fått føle departementets fredning, via de såkalte "arbeidsgrensene", direkte på pengepungen med de restriksjoner som er gitt på enhver etablering innenfor de foreslåtte arbeidsgrensene. I 6 år har Fylkesmannens miljøvernavdeling i Nordland arbeidet i hemmelighet med bla kystverneplanen for Nordland, etter hemmelig instruks fra Direktoratet for Naturforvaltning med godkjennelse fra Miljøverndepartementet. En kan bare anta at det er flere slike hemmelige instrukser når det gjelder naturforvaltning, så vel som rovdyrforvaltning. Det ser ut som det utøves en stor grad av uforstand når Fylkesmannsembedet, ved Fylkesmannens miljøvernavdeling, som jo skal være et utøvende og kontrollerende organ opptrer som saksbehandlere for Miljøverndepartementet. Dessuten må det jo også være et konstitusjonelt problem.