Erna Solberg (H): En samlet kommunalkomité skrev i Budsjett-innst. S. nr. 5 at det var viktig å gi personer med lese- og skriveproblemer tiltak og opplæring som er tilpasset til og egnet til å avhjelpe problemene. Komiteen tok og opp tilbudet fra Ped-Log i Bergen. Etter denne tid har de lokal arbeidsmarkedsmyndigheter i Bergen uttalt at Ped-Log ikke er et aktuelt tilbud å benytte.
Kan statsråden gi en status for oppfølgingen av stortingets vedtak og en begrunnelse for arbeidsmarkedsmyndighetenes holdning til Ped-Log?
Begrunnelse
Det har utviklet seg en konflikt mellom en del av brukerne av Ped-Logs tilbud og arbeidsmarkedsmyndighetene i Bergen. Brukerne mener tilbudet er det beste de har deltatt på i forhold til å bedre deres lese- og skrivevansker, mens arbeidsmarkedsmyndighetene ikke lengre bruker dette tilbudet. Fra brukere stilles det store spørsmål ved om de alternative oppleggene som nå gis til arbeidsledige med lese- og skrivevansker er fullgode. Kommunalkomiteen viet problemstillingene knyttet til lese- og skrivevansker spesiell oppmerksomhet ved behandlingen av budsjettinnstilling S. nr. 5 ; "Komiteen viser til at personer med lese- og skriveproblemer trenger tiltak og opplæring som er tilpasset til og egnet til å avhjelpe problemene. Dette har vært et forsømt område både i ordinær opplæring og i arbeidsmarkedsopplæringen og har medført at mange verken har fått nødvendig opplæring eller arbeid. Personer med slike problemer vil finnes både blant ordinære arbeidssøkende og blant yrkeshemmede.
Komiteen viser til at det finnes opplæringstilbud til denne gruppen, men at det ikke alltid blir gjort tilgjengelig for de som har nytte av dem. I svar fra arbeids-og administrasjonsminister Laila Dåvøy av 21. juni 1999 angående bruk av Ped-Log i Bergen, vises det til at ut fra gjeldende lov og regelverk ser ut til at arbeidsmarkedsetaten ikke kan bruke Ped-Logs tilbud som attføringstiltak med unntak av når det skjer som AMO-kurs. Departementet har derfor bedt Arbeidsdirektoratet om en vurdering av om reglene er egnet til å kunne bruke aktuelle utdannings-/opplæringstilbydere for personer under yrkesrettet attføring med lese- og skrivevansker. Komiteen vil understreke viktigheten av at arbeidsmarkedsmyndighetene sørger for at denne gruppen får tilgang på tilpasset og hensiktsmessig opplæring og at regelverket ikke må hindre at hensiktsmessige tilbud gis som en del av et attføringsopplegg.