Leif Helge Kongshaug (V): Støren Hotell har gjentatte ganger søkt om at det blir skiltet med "hotell" ved avkjørselen fra E6 til Støren sentrum. En slik skilting ville være i tråd med vanlig praksis i de fleste fylker, men blir avvist av Sør-Trøndelag Vegkontor.
Vil Samferdselsministeren ta initiativ til å utarbeide en enhetlig praksis for mest mulig klar og konsis serviceskilting, slik at man unngår slike helt unødvendige byråkratiske hindringer for reiselivet fra offentlige myndigheters side?
Begrunnelse
Da nye E6 ble lagt utenom Støren sentrum, opplevde Støren Hotell en helt ny markedssituasjon, bl.a. med kraftig nedgang i tallet på såkalte tilfeldige overnattinger. Hotellet ba, med støtte av lokale myndigheter, om å få skilte med "hotell" i tillegg til det vanlige sengsymbolet ved avkjørselen fra nye E6. Dette ble avslått fra vegkontoret. Saken ble tatt opp på nytt av nye eiere i 1998, med henvisning til at denne type skilting er langt mer entydig og klargjørende for trafikantene, og vanlig praksis i de fleste andre fylker så vel som andre steder i Sør-Trøndelag.
Saken ble på nytt avslått av Sør-Trøndelag Vegkontor, med henvisning til at skilting med "hotell" vil avvike fra skiltnormalen. Vedtaket ble klaget inn til Vegdirektoratet, som ikke fant å kunne omgjøre vedtaket, men likevel slår klart fast at en slik skilting ikke ville stride mot skiltnormalen. Vegdirektoratet går heller ikke nærmere inn på hvordan regelverket blir praktisert i andre fylker.
Denne saken illustrerer behovet for å få på plass retningslinjer for serviceskilting som det er enklest mulig for reiselivsbedrifter å forholde seg til, og som legger til rette for entydig skilting. Jeg viser til at Stortinget nylig har behandlet St. meld. nr. 15 (1999-2000) om reiselivsnæringene, hvor det fra hele det politiske miljøet legges stor vekt på reiselivsnæringens betydning for verdiskaping og livskraftige lokalsamfunn. I meldingen heter det bl.a.: "Myndighetene, spesielt på regionalt og lokalt plan, ivaretar viktige infrastrukturoppgaver av betydning for utviklingen i reiselivet på det enkelte sted. Gode reisemål avhenger f.eks. av veier, skilting, tilrettelegging av arealer, ivaretagelse av byggeskikk med videre. Enkelte reisemål opplever at viktig produktkvalitet forringes fordi den offentlige infrastrukturen ikke ivaretas på en tilstrekkelig god måte."
Både den forrige og den nye regjeringen har lagt stor vekt på å utvikle en serviceinnstilt og smidig offentlig sektor som setter brukeren i sentrum, og ikke påfører enkeltpersoner og næringsliv unødige belastninger gjennom reguleringer og byråkrati. Eksempelet Støren Hotell viser at serviceskilting er et område hvor disse målene ennå ikke er oppfylt.