Inger Stolt-Nielsen (H): Stortinget har gjentatte ganger slått fast at det er ønskelig å få gassdrevne ferger i Boknafjordsambandet. At dette ikke er realisert, har sammenheng med kostnadene ved å bygge et LNG-anlegg på Karmøy. Nå vil Gasnor bygge et slikt anlegg.
Mener statsråden da det er miljømessig riktig å skifte ut dagens ferger med gassdrevne ferger i Boknafjordsambandet?
Begrunnelse
Det er klare miljømessige fordeler ved gassferger. Utslippene fra tradisjonelle ferger er betydelige, og kan reduseres vesentlig ved overgang til gass. Rogaland er et fylke med flere fergesamband, så utslippene fra ferger er et betydelig problem.
Haugalandet er kommet langt med å ta gassen i bruk i industri- og transportsektoren, og det er nå ganske mange år siden Stortinget første gang vedtok at det skulle satses på gassdrevne ferger i Boknafjordsambandet. Norge har betalt mye for kompetanse på gassdrevne ferger, en kostnad som Samferdselsdepartementet tidligere har anbefalt å fordele på bygging av flere ferger. Miljøbesparende teknologiutvikling blir svært kostbar dersom anvendelsen av ny teknologi ikke tas i bruk.