Morten Lund (Sp): Supplyfartøyet "Viking Lady" ble sommeren 2000 ombygd til et kabelleggingsfartøy og heter nå Oceanic Viking. Under ombyggingen av skipet presiserte Sjøfartsdirektoratet at kabelleggingsfartøy kommer i samme gruppe som lasteskip. Allikevel har Sjøfartsdirektoratet avvist at refusjonsordningen for norske sjøfolk gjelder på fartøyet. Dette er i strid med Stortingets intensjoner jf flertallsmerknaden i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2000-2001).
Hva vil statsråden foreta seg i sakens anledning?
Begrunnelse
Eidesvik A/S, et mindre rederi på Vestlandet, bestemte seg sommeren 2000 for å bygge om et av sine skip, supplyfartøyet "Viking Lady", til et kabelleggingsfartøy. Skipet ble etter at det var ferdig ombygget døpt til Oceanic Viking. Før ombygging fraktet fartøyet rør fra Norge til rørleggingsfartøy i Nordsjøen, og var omfattet av refusjonsordningen for norske sjøfolk.
Etter ombygging til kabellegging har antall sjøfolk økt ombord. Kabel blir som oftest lastet i Frankrike, og deretter fraktet til det eller de stedene hvor utleggingen av kabel skal foregå.
Under ombygging av Oceanic Viking presiserte Sjøfartsdirektoratet at kabelleggingsfartøy kommer i samme gruppe som lasteskip. Denne konklusjonen skal man ha kommet til på grunn av at skipets hovedrom er fylt med kabel.
I forbindelse med refusjonsordningen for norske sjøfolk slår det samme Sjøfartsdirektoratet fast at de frakteoppdragene som Oceanic Viking nå har, frakt og legging av kabler, ikke er omfattet av refusjonsordningen fordi kabelleggingsfartøyer primært ikke fører last. Direktoratets avslag er således i strid med direktoratets egen definisjon på hva et kabelleggingsfartøy er.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2001 ble det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 7 foreslått å ta ut en del skip fra refusjonsordningen, særlig de som var knyttet til petroleumsvirksomheten som seismiske fartøy, hjelpe- og beredskapsfartøy for plattformer og dykkerskip. I Budsjett-innst. S. nr. 8 omkring refusjonsordningen for norske sjøfolk heter det at "Komiteen viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 7 (2000-2001) foreslo at noen fartøygrupper ikke lenger skulle omfattes av ordningen. Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Regjeringen vil vurdere bruken av virkemidler på et bredt grunnlag for å sikre at norske sjøfolk er konkurransedyktige. Flertallet vil på dette grunnlag be departementet videreføre dagens ordning med gjeldende innretning og stønadssats inntil denne totalvurderingen foreligger. Flertallet mener det vil være naturlig at eventuelle endringer for sjøfolk på seismiske fartøy, hjelpe- og beredskapsfartøy for plattformer og dykkerskip, som i dag omfattes av refusjonsordningen, først blir vurdert i denne sammenheng. Flertallet ber om at denne vurderingen blir forelagt Stortinget våren 2001".
Gjennom å ta ut kabelleggingsfartøy fra refusjonsordningen brytes det klart med de forutsetninger som er lagt av Stortinget.