Rolf Terje Klungland (A): Mener statsråden at han ikke kan bruke budsjettet som virkemiddel for å redde norske sjøfolks arbeidsplasser, bygger Regjeringen sin maritime næringspolitikk på fromme ønsker om at kapitalen vil bli i landet med dårligere rammevilkår enn i våre naboland, og hva mener statsråden er et akseptabelt nivå for det han kaller subsidiering av næringsvirksomhet i Norge?
Begrunnelse
Arbeiderpartiet la i sitt budsjett for 2002 opp til at ferjerederier i utenlandsfart skulle få samme rammevilkår som i våre naboland. Dette har stor betydning for å bevare arbeidsplassene i Norge. Til Fædrelandsvennen uttalte nærings- og handelsministeren 12.11.01 at "regjeringen ikke fant plass til å innføre ordningen for sjømannskatt som svenskene og danskene har". Videre uttaler han: "Innenfor budsjettrammen klarte vi ikke å få det til denne gangen. Jeg håper inderlig at de kan fortsette virksomheten i Norge under gjeldende vilkår". Videre: "Jeg ser at Color Line kan få problemer med å ha skipene under norske flagg slik konkurransesituasjonen er. Men jeg har ingen virkemidler jeg kan ta i bruk over natten". Videre: "Jeg skulle virkelig ønske at vi hadde en maritim politikk i Norge som gjør det mulig for norske rederier å seile under norsk flagg". Videre: "Spørsmålet blir hvor mye vi skal subsidiere ferjeselskapene i forhold til annen næringsvirksomhet".
Regjeringens holdning betyr at norske sjøfolk frarøves muligheten til å konkurrere med andre lands sjøfolk om arbeidsplassene. Andre europeiske skipsfartsnasjoner har tilrettelagt forholdene for sine sjøfolk, og norske sjøfolk står igjen som tapere.
Tillitsvalgte i Color Line og Fjord line hevder at 2 500 arbeidsplasser står i umiddelbar fare. De sier: "Norske utenriks fergerederier truer nå med utflagging til Danmark eller Sverige. Dette medfører at 2 500 arbeidsplasser i Norge går tapt. I tillegg vil dette medføre ringvirkninger for underleverandører i Norge. Hvis utviklingen får fortsette og rederinæringen flagger ut, vil 20 000 arbeidsplasser i Norge bli berørt, de fleste i Kyst-Norge". Dette er svært alvorlig for en sjøfartsnasjon som Norge.