Karl-Anton Swensen (Kp): Det har i flere år vært reist tvil om vilkårene for kaisalget av fisk i Vika. Det er fremmet flere klager over disse vilkårene. Det ble 11. desember 2000 fastslått at ett av vilkårene var uhjemlet. Denne avgjørelsen utløste krav om sakskostnader. Spørsmålet om sakskostnadene har nå ligget i departementet i over ett år. Det ble 9. juli og 21. desember d.å. fremmet nye klager over dispensasjonsvilkårene.
Når kan man forvente at departementets avgjørelser i disse sakene kan foreligge?
Begrunnelse
Alt i 1992 reiste Indre Oslofjord Fiskerlag tvil om vilkårene (dispensasjonsvilkårene) for fiskernes salg av egen fangst direkte til forbruker fra kaisalget i Vika hadde det nødvendige hjemmelsgrunnlag. Dette salget skjedde, og skjer, under forutsetning av dispensasjon fra salgsordningen til salgslaget. Salgsordningen for råfisk fastsettes av salgslaget, jf. råfiskloven § 4. Dispensasjonen gis av vedkommende salgslag. Det ble særlig reist tvil om vilkåret om at fiskerne ikke hadde tillatelse til å selge sin egen fangst direkte til forbruker om den var fanget sør for en rett linje mellom Eløya og Slagentangen. Dette vilkåret var fastsatt av Skagerakfisk S/L som salgslag for Skagerakkysten og Oslofjorden.
Den 19. juli 1999 fremmet Indre Oslofjord Fiskerlag en klage til Fiskeridepartementet på Skagerakfisk S/Ls vedtak om denne "gråsonen". Det ble her hevdet at salgslagene ikke hadde hjemmel for å fastsette en slik "gråsone" i medhold av sin delegasjonsramme gitt i råfisklovens bestemmelser. Den 11. desember 2000 fastslo Fiskeridepartementet at vilkåret om "gråsonen" manglet hjemmelsgrunnlag, og således ikke var rettsgyldig. Siden klageren, Indre Oslofjord Fiskerlag, hadde fått medhold i sin klage, ble det fremmet, i medhold av forvaltningsloven § 36, krav om at sakskostnadene for denne klagebehandlingen skulle dekkes. Det ble fremmet et foreløpig krav den 15. desember 2000 om dekning av sakskostnadene. Det er senere innsendt et endelig krav. Departementet har, til tross for god tid og at saken ikke kan karakteriseres som komplisert, ennå ikke fastsatt hvor mye av sakskostnadene Indre Oslofjord Fiskerlag skal få dekket. Etter som saken var viktig for fiskerne og var juridisk komplisert, ble sakskostnadene et betydelig løft for det lokale fiskerlaget. En avgjørelse i denne saken burde kunne tas relativt raskt. Man bør ikke komme i den situasjonen at det kan skapes inntrykk av at myndighetene trenerer avgjørelsen av sakskostnadene for å hindre aktørene i å fremme sine rettmessige klager.
Etter at Fiskeridepartementet 11. desember 2000 hadde underkjent vilkåret angående "gråsonen", fastsatte Skagerakfisk S/L en ny midlertidig dispensasjonsordning for kaisalg i Vika for tidsrommet 1. januar 2001 til 31. mars 2001. Denne ble brakt inn for departementet i slutten av februar 2000. Det vises også til skriftlig spørsmål nr. 528 (2000-2001) fra Steinar Bastesen. Det kan ut fra svaret på dette spørsmålet den 1. juni 2001 skapes inntrykk av at departementet fikk kjennskap til klagen over de midlertidige dispensasjonsvilkårene. Ut fra saksdokumentene kan det derimot se ut til at departementet mottok klagen alt 29. februar 2001.
Den 9. juli 2001 fremmet Indre Oslofjord Fiskerlag klage på de ordinære dispensasjonsvilkårene, som Skagerakfisk S/L fastsatte i juni 2001. Formelt gjaldt disse bare 2. halvår 2001. Den 14. desember 2001 vedtok Skagerakfisk S/L å videreføre den samme dispensasjonsordningen også i 2002. Den 21. desember 2001 klaget Indre Oslofjord Fiskerlag også på dette vedtaket. Dette fordi vedtaket innebar en videreføring av ordningen for 2. halvår 2001 som alt var påklaget. Klagene på disse to siste sakene reiser de samme problemstillingene. Man burde kunne forvente at disse sakene ble behandlet raskere. Behandlingstiden skaper usikkerhet om viktige rammevilkår for yrkesutøvelsen til fiskerne i Indre Oslofjord.