Inger S. Enger (Sp): Forskrift om avgift til dekning av utgifter ved tilsyn og kjøttkontroll ble endret fra 1. januar 2002. Det nye er at kontrollsteder for vilt skal betale for ett dagsverk pr. sesong for tilsynsoppgaver. Det foreligger ikke faglig dokumentasjon for innføring av den nye kontrollen, det er ikke sannsynliggjort at den vil ha noen praktisk betydning. Det skapes kun merarbeid for offentlige myndigheter og ekstrakostnader for jegerne.
Vil landbruksministeren sørge for å oppheve den aktuelle delen av forskriften?
Begrunnelse
Innføring av en ekstra offentlig årskontroll med steder hvor det seinere skal foretas kontroll av viltkjøtt, er gjort uten at det er dokumentert noen reelle behov for en slik ny ordning. Det kan nevnes at det - fornuftig nok - heller ikke finnes særskilte regler for hvordan kontrollstedene skal være utformet.
Den nye avgiften vil bli fakturert med ca. 2 500 kr pr. kontrollsted pr. år. Som eksempel kan det opplyses at bare i Glåmdalen vil ekstrakontrollene koste 120 000 kr pr. år for de 48 registrerte kontrollplassene der. I tillegg kommer selve kjøttkontrollen som faktureres etter egne satser.
Dersom den nye avgiften skulle forårsake overgang til færre kontrollplasser, vil den økte transporten av kjøtt til og fra plassene representere en belastning for kjøtthygienen. I tillegg kommer merarbeid for jegerne.
Det er positivt at Landbruksdepartementet har gjennomført et prosjekt for å se på muligheter og utfordringer for slakting og kjøttforedling i liten målestokk. Det er viktig at slik småskalaproduksjon ikke bli vanskeliggjort av offentlige regler. Den nye forskriftsendringen er dessverre et skritt i feil retning.
Ved utforming av offentlig regelverk og kontrollarbeid må alltid nytten av tiltaket veies opp mot kostnader og ulemper. I dette tilfellet er det ikke mulig å se noen nytteverdi. Det antas at det finnes langt nyttigere oppgaver å bruke næringsmiddeltilsynets ressurser til.