Heidi Sørensen (SV): Hvilke virkemidler vil samferdselsministeren benytte for å øke andelen nullutslippsbiler kjøpt av private og næringsliv, og hvordan skal barrierene for å benytte nullutslippsbiler reduseres?
Begrunnelse
Innenfor transportsektoren vil en økt andel nullutslippsbiler bidra positivt til å redusere lokale partikkelutslipp og de norske klimagassutslippene. På sikt er det sannsynlig at det vil være en serie ulike teknologier som vil ta over for diesel og bensinbiler. Batteribiler kan utgjøre en betydelig andel. Norskbaserte Think er blant de som har kommet lengst i verden med å kommersialisere denne teknologien etter mer enn ti år med utvikling og produksjon. Eieren Ford har nylig annonsert at de vil trekke seg ut av Think Nordic på Aurskog. Dermed står miljøsatsingen og det høykompetente miljøet rundt elbilen i fare for å forsvinne. Hovedutfordringen for Think Nordic har vært å etablere et stort nok hjemmemarked. Det er så langt solgt noe over 1 000 Think elbiler i Norge.
Det er i forbindelse med markedsintroduksjonen store muligheter for myndighetene til å påvirke beslutningsprosessen til private og næringslivskunder når de skal velge transportmiddel.