Asmund Kristoffersen (A): Tresfjordbrua er et viktig samferdselsprosjekt for kryssing av Tresfjorden langs E136 på strekningen Ålesund - Dombås i Møre og Romsdal. Bompengesøknaden ble sendt til Vegdirektoratet i januar 2002, og har tydeligvis ikke kommet videre.
Hva akter statsråden å gjøre, og hvordan stiller statsråden seg til dette prosjektet?
Begrunnelse
Fylkestinget i Møre og Romsdal behandlet i november 2001 bompengesøknaden fra Tresfjordbrua AS. Vedtaket om å tilrå bygging var enstemmig. Brua har en kostnad på 450 mill. kr. Tresfjordbrua skal finansieres med et statlig tilskudd på 150 mill. kr utbetalt i hvert av årene 2012 og 2013 og med bompenger som nedbetales over 15 år. Fylkestinget tilrådde videre en forskotteringsplan med privat og offentlig aksjekapital. Dette betyr at brua kan stå ferdig i løpet av 2 til 3 år, noe som er betinget av at Stortinget får seg forelagt bompengesøknaden og godkjenner denne. Det er i denne sammenheng grunn til å legge vekt på et uvanlig stort lokalt økonomisk bidrag. Brua fører til en innsparing på ca. 15 km for trafikken på strekningen Ålesund - Dombås og på ca. 22 km for trafikken Molde/Haram/Vestnes - Dombås. Årsdøgntrafikken var i 2000 beregnet til 1 200 biler, og hele 30 pst. av trafikken er tungtrafikk. Veien rundt fjorden som brua skal avløse, er en meget ulykkesbelastet vegstrekning med hele 12 dødsulykker i løpet av 20 år på denne relativt korte strekning. Veien går stort sett gjennom sammenhengende bebyggelse, og trafikken representerer betydelige miljøproblemer.
Det er bekymringsfullt at bompengesøknaden har ligget i Vegdirektoratet helt siden januar 2002, noe som gjør at Stortinget ennå ikke har fått den til behandling. Det er av nevnte grunner meget viktig at dette prosjektet blir realisert, og det forventes nok både fra befolkningen i området, næringslivet, kommunale myndigheter og fylkeskommunale myndigheter at Tresfjordbrua kan bygges slik som planlagt.