Gjermund Hagesæter (FrP): Den 12. desember 2002 ble det avsagt en dom i EF-domstolen der skattyter, som arbeidet i flere EU land, ble innrømmet fullt fradrag i hjemlandet for betalt underholdsbidrag. Grunnlaget for denne saken var at hjemlandet Nederland ikke hadde innrømmet han fradrag for den delen av underholdsbidraget som i praksis ble allokert til utenlandslønnen.
Hvilke konsekvenser mener finansministeren at denne dommen må få når det gjelder beskatningen av norske skattytere som arbeider midlertidig i utlandet?
Begrunnelse
Konkret gjelder saken en person som var hjemmehørende i Nederland, men som arbeidet i ulike EU-land. I sin selvangivelse til Nederland måtte han innta lønnsinntekten opptjent i de andre EU-landene, og Nederland beregnet skatten på utenlandslønnen ved bruk av en metode som gav noenlunde tilsvarende resultater som vår alternative fordelingsmetode. Skattyter betalte underholdsbidrag som han ikke fikk fradrag for ved beskatningen i de andre EU-landene. I Nederland fikk han bare fradrag for en del av bidraget, dette som følge av en tilsvarende metode som vår alternative fordelingsmetode.
Domstolen begrunner sin dom med at dersom ikke Nederland innrømmet han fradrag for hele underholdsbidraget, ville det være i strid med EU-traktatens regler om fri bevegelse av arbeidskraft.
Denne begrunnelsen gjør det nærliggende å anta at resultatet ville vært det samme også dersom den omtvistede fradragspost var f.eks. gjeldsrenter.
Det synes derfor åpenbart at denne dommen må få konsekvenser i forhold til praktiseringen av den norske "ettårsregelen".