Arne Braut (Sp): Hva vil næringsministeren gjøre for å følge opp intensjonene i St.meld. nr. 15 (1999-2000), herunder å øke den offentlige innsatsen i markedsføringa av norske reiselivsprodukter, og på hvilken måte vil opptrappingsplanen bli videreført?
Begrunnelse
I Innst. S. nr. 209 (1999-2000) vedtok Stortinget St.meld. nr. 15 (1999-2000) Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer. Intensjonen i meldinga var en opptrappingsplan for å markedsføre Norge som reisemål.
Kvaliteten i vår reiselivsnæring er mangfoldet. Dette stiller store krav til produktorganisering og markedsføring. Arbeidsplassene er spredt over hele landet, med en stor andel av småbedrifter.
For tiden er vi inne i en situasjon med terrorfrykt og internasjonal urolighet. Dette fører til usikkerhet og fare for permittering i næringa.
Samtidig er det investert store summer i produktutvikling og tilrettelegging. Reiselivsnæringa har et stort uutnytta potensial både når det gjelder bedre inntjeningen og øket sysselsetting. Dette må følges opp med en betydelig økt offentlig innsats i markedsføring av norske reiselivsprodukter både nasjonalt og internasjonalt.