Steinar Bastesen (TF): "Ute i distriktene sliter olje- og parafinleverandørene med et meget rigid og vanskelig regelverk ved levering av parafin til fyring. Distribusjonen fordyres og arbeidet og transport vanskeliggjøres p.g.a regelverket, og praktiseringen av dette, som resultat av at man tok i bruk farget diesel i stedet for kilometerteller for å beregne veiavgift.
Er finansministeren klar over problemet og er han villig til å lempe på reglene hva angår levering av blank parafin til fyring til båt, likeså levert parafin utover 1200 liter i enkeltleveranser?"
Begrunnelse
Som kjent ble ny avgiftsordning for parafin innført 1.10.1993. Kilometertellerne på dieselbilene ble kuttet ut. I stedet ble avgiften lagt til drivstoffet. For å skille avgiftspliktig og ikke avgiftspliktig ble den ikke avgiftspliktige farget rød. Samtidig måtte også parafin farges, slik at misbruk av denne ikke skulle forekomme (parafin kan benyttes som drivstoff, med litt tilsetning). Nå viste det seg at denne fargen i parafinen gjorde parafinen farlig til bruk i parafinbrennere.
Fargen ble så kuttet ut i fyringsparafinen og det ble gitt leveringsbestemmelse for levering av parafin, jfr. brev fra Finans- og tolldepartementet av 9.6.94 ref. 91/7563AI TF/vf. Disse bestemmelsene mener forhandlere er urimelig og umulig å etterleve.
Et eksempel er levering av parafin til større tank enn 1200 liter. En kunde har 3000 liters tank for parafin. Etter reglene må denne kunden skifte til 1200 liters tank. Det skal da kjøres tre turer til kunde, kanskje med ferje og all den ventetid det medfører, for å levere kundens årsbehov.
Et annet eksempel er når en fiskebåt kommer til kai for å bunkre, er det ikke lov til å levere blank parafin på båtens lugartank. Den skal være farget selv om dette ikke er tilrådelig for oljebrenneren i ovnen ombord. En skulle tro at faren for fiskere er like stor som for den øvrige befolkning. Levering av parafin på 1200 liters tanker ved fiskebruk er blitt ulovlig selv om de har hatt slike leveranser i opp til 30 år. Altså har regelverket gjort oljeleverandørene til forbrytere. Det er også en forbrytelse å levere blank parafin til en entreprenør som bruker denne til oppvarming eller uttørking av et bygg.
Leverandørene skal også fungere som "politi" og forsikre seg om at de som kjøper blank parafin har parafinbrenner i huset.
I tillegg er det ikke like enkelt for alle forhandlere å ha to sorter parafin til lagring og på tankbilene. Det er bare på de store hovedanleggene at dette er mulig. Igjen er dette en spiker i likkisten til distriktene.
Det er også slik at hvis en forhandler har levert 1205 liter blank parafin på en tank og får kontroll, så må han ikke betale avgift for 5 liter, men for 1 205 liter. Avgiften er i dag kr 3,43 pr. liter.