Arne Sortevik (FrP): I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan for 2006-2015 er det oppgitt at de gitte kalkulasjonsrentene har stor betydning for utfallet av de samfunnsøkonomiske lønnsomhetsberegningene for samferdselsprosjekter. De nye rentene er vesentlig høyere enn det som ble brukt i forbindelse med NTP for 2002-2011 og gjør at svært få og større samferdselsprosjekter blir lønnsomme. Særlig gjelder dette vegprosjekter.
Vil statsråden ta initiativ til at kalkulasjonsrenten settes ned fra norsk nivå på 8 pst. til svensk nivå på 3 pst.?
Begrunnelse
Forslag til Nasjonal transportplan for 2006-2015 er ute til høring og skal senere i år også behandles av Stortinget på grunnlag av departementets melding om saken.
Det er oppgitt i planutkastet fra transportetatene at det er Samferdselsdepartementet som har oppgitt nye og høyere kalkulasjonsrenter enn det som ble brukt i forrige plan. Det blir videre oppgitt at dette er gjort på grunnlag av retningslinjer fra Finansdepartementet. Sammen med nøkterne trafikkprognoser gjør dette at svært få og større samferdselsprosjekter blir samfunnsøkonomisk lønnsomme. Denne virkningen er mye sterkere for vegprosjekter enn kollektivinvesteringer. Årsaken er at vegsektoren får den største økningen i kalkulasjonsrenten. Norge vil ligge på topp mht. høy kalkulasjonsrente for transportprosjekter. Det er grunn til å stille spørsmål om hvorfor Norge skal ligge så høyt med hensyn til avkastningskrav for sine prosjekter. Norge har et stort avstandshandikap i forhold til resten av Europa og størst behov for et effektivt transportnett. Kalkulasjonsrenten er en av de viktigste faktorene i beregningen av virkningene av samferdselstiltak. En under- eller overstimulering kan svekke samfunnsøkonomiske analyser som relevant beslutningsgrunnlag. Etter mitt skjønn bør derfor statsråden som er ansvarlig for samferdsel sørge for at kalkulasjonsrenten settes kraftig ned, og spesielt for et så viktig nasjonalt transportmiddel som veg. Statsråden bør ta initiativ til å avklare hva de omtalte retningslinjene fra Finansdepartementet for bruk av kalkulasjonsrente på samferdselsprosjekter egentlig inneholder, avklare om disse retningslinjene dekker Regjeringens syn på verdien av vegbygging i Norge samt søke avklaring i Stortinget i denne saken. Dette bør gjøres snarest og i forkant av Stortingets behandling av selve transportplanen, slik at den ikke bygges på uavklarte prioriteringsverktøy.