Ulf Erik Knudsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre forbrukernes interesser i forhold til såkalte prisgarantier?
Begrunnelse
Noen firmaer markedsfører sine varer med utsagn av typen "Alltid Billigst" og "150 % prisgaranti". Forbrukerombudet har funnet slik markedsføring villedende og i strid med markedsføringsloven og har brakt en slik sak inn for Markedsrådet.
I praksis har ikke forbrukerne mulighet til å kjøpe flere av de annonserte varene hos butikkonkurrenter. Løftet om å få tilbakebetalt en eventuell prisdifferanse er på denne bakgrunn illusorisk for enkelte varer. Et slikt sammenlignende prisløfte er etter Forbrukerombudets syn villedende når konkurrentene faktisk ikke fører varene (jf. markedsføringsloven § 2, jf. også forskrift om sammenlignende reklame § 3).
Aftenposten omtaler problemstillingen i artikkelen "Prisgaranti er uredelig, mener Expert-sjef" 18. februar d.å.
Hvis Markedsrådet ikke slår ned på slik markedsføring, kan det være nødvendig med en innskjerping av reglene. Forbrukerne bør så langt som mulig spares for villedende markedsføring.
Statsråden kan foreslå nye, strengere regler for hvordan slike prisgarantier kan utformes. Reglene kan kreve at garanti kun kan gis når tilsvarende varer faktisk er tilgjengelige for kundene.