Olav Gunnar Ballo (SV): Seende mottar telefonkatalogen for sitt eget fylke eller sin region fra Telenor, og kan nyttiggjøre seg denne når de skal benytte seg av Telenors tjenester. Blinde og svaksynte behøver imidlertid en elektronisk katalog som et tilleggshjelpemiddel, der nummeret de skal ringe framkommer som blindeskrift på leserlisten til PC-en. Dette programmet koster ca. 700 kr årlig, eventuelt mer ved kontinuerlig oppdatering.
Vil statsråden bidra med støtte til denne ekstrautgiften overfor blinde og svaksynte?
Begrunnelse
Funksjonshemmede vil i utgangspunktet både oppleve barrierer i dagliglivet, og merkostnader på grunn av disse barrierene, som gjør det vanskelig for dem å leve et liv på linje med funksjonsfriske, både i arbeids- og fritidssammenheng. De betaler abonnementsavgift og tellerskritt for telefonutgifter på linje med funksjonsfriske, men kan ikke nyttiggjøre seg det standardproduktet som følger med abonnementet. Telenor produserer en CD for installasjon i PC, med oppdateringsprogram mot tilleggsavgift. Dette produktet er ikke spesielt rettet inn mot blinde, men muliggjør at enhver kan finne telefonnumre via PC-en. Blinde må kjøpe tilleggsprogrammer for at Telenors programvare skal kunne avleses via leserlisten på PC-en, eller at teksten skal kunne formidles som lyd. Samlet sett utgjør dette betydelige merkostnader for de blinde eller svaksynte, som kan sammenlignes med utgiftene til et høreapparat for en døv, eller utgiftene til en protese for en beinamputert. De nevnte ordningene gis det tilskudd til, og det er derfor etter undertegnedes vurdering også rimelig å se på støtteordninger til det beskrevne formålet.