Trond Giske (A): EØS-relevante EU-rettsaktene tas inn i norsk regelverk på ulike måter som lovendring, forskriftsendring, ev. andre regelendringer, eller de krever ikke endring i norsk regelverk. UD beskriver mange av rettsaktene som relevant og akseptabel e.l. og mange som uten praktiske konsekvenser for Norge.
Hvor mange EU-rettsakter er tatt inn i norsk regelverk på de ulike måtene for hvert enkelt år, og hvor mange er beskrevet som relevant og akseptabel e.l. og uten praktiske konsekvenser, eller ev. andre kategorier, for hvert enkelt år?
Begrunnelse
I svar til Bjørn Jacobsen (skriftlig spørsmål nr. 493 (2003-2004)) gir utenriksministeren en oversikt over hvor mange av EUs rettsakter som er EØS-relevante. Den viser at bare ca. 17 pst. av rettsaktene i EU blir en del av EØS-avtalen. Likevel gjenstår spørsmålet om hvor stor politisk betydning de ulike rettsaktene har, og på hvilken måte de blir tatt inn i vårt regelverk. Fra enkelte hold blir det hevdet at vi har fått "4 000 lover" fra EU gjennom EØS-avtalen. Men i St.meld. nr. 27 (2001-2002) kommer det fram at svært få av EØS-reglene krever lovendring i Norge. Ikke alle krever regelendringer i det hele tatt, fordi de reglene EØS-avtalen angir allerede er ivaretatt i norsk regelverk.
Samtidig er det også slik at mange av reglene er fornuftige samordninger av tekniske standarder og lignende for å få et felles marked til å fungere og for å spare mange bedrifter for unødvendig byråkrati. Departementet bruker ofte betegnelsene "uten praktisk betydning" eller "relevant og akseptabel" om rettsaktene. Det betyr at mye av det regelverket vi får gjennom EØS-avtalen har liten politisk betydning.