Torstein Rudihagen (A): I Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004) viser flertallet til forsøk med sikte på en bedre samordning mellom Aetat, trygdeetat, sosialsektor og opplæringssektor. Flertallet viser til som eksempel prosjekter i Oppland og Hedmark, og ber Regjeringen sørge for at det avsettes nok administrative ressurser til forsøkene som Aetat er med i. Nevnte prosjekt viser gode resultater, men greier ikke å fange opp flere uten å få styrket administrasjonsressursen.
Hvordan vil statsråden følge opp dette?
Begrunnelse
Prosjekt Samordning av virkemidler innen sysselsettingspolitikken utprøves i Hedmark og Oppland. Prosjektet utprøver en forpliktende partnerskapsavtale mellom fylkeskommune, Aetat, trygdeetat, kommunene, høyskolene og partene i arbeidslivet. Partnerskapsavtalen forplikter partene til å samhandle med sine ressurser til det beste for de arbeidsledige. Målgruppene er alle i yrkesaktiv alder som ikke deltar i arbeidslivet.
Prosjektet har gitt samarbeidende parter en unik mulighet til å prøve ut SATS i praksis. I tillegg til de beskrevne rammer for SATS bringer prosjektet inn en ny dimensjon, nemlig fylkeskommunen som regional utviklingsaktør. Prosjektet er av den oppfatning at ved å trekke inn de fylkeskommunale virkemidler innenfor næringsutvikling, voksenopplæring realkompetansevurdering, IA, yrkestest med mer så gir dette samarbeidet det.
Gjennom hovedprosjektet skal det utprøves en tredelt modell for at "svake" grupper skal kunne etablere seg i det ordinære arbeidsmarkedet gjennom målrettet kompetanseheving. Forenkling og samordning av regelverket, virkemidler og et forpliktende partnerskap mellom offentlige og private aktører er virkemiddelet.
Prosjektet prøver ut en metodikk som skal:
- utvikle og gjennomføre effektive tilbud og tiltak av kortere og lengre varighet for personer med omskoleringsbehov
- utvikle og gjennomføre tilbud og tiltak som sikrer at personer i målgruppen kan skaffe seg formelle kvalifikasjoner (fra grunnskole til høgskolenivå)
- utvikle og gjennomføre markedstilpassede kurs/tiltak som gir formell og reell kompetanse
- utvikle bedre og mer motivasjonsrettede arbeidsmetoder, og utprøve effekten av det.
Prosjektet har virket siden august 2003, og kan allerede nå vise til veldig gode resultater for partene og brukerne.
Prosjektet trenger en styrking av administrasjonsressursene. I tillegg til flertallsmerknaden i budsjettinnstillingen for 2004 viser jeg til søknaden for Aetat Hedmark/Oppland datert 30. mars 2004, fylkestrygdkontoret i Hedmark datert 12. mars 2004 og Glåmdal Regionråd datert 24. mars 2004 til arbeids- og administrasjonsministeren.