Kenneth Svendsen (FrP): I mediene den 12. mai d.å. ble det kjent at Vegdirektoratet har gjort en beregning som viser at nedsettelse av fartsgrensen med 10 km/t har ført til at antall dødsfall er redusert med 40 pst. eller 19 liv og 27 personer spares for alvorlige personskader i året.
Hvor mange liv ville blitt spart, og hvor mange alvorlige personskader ville vært unngått hvis stamvegnettet og andre sterkt trafikkerte veger hadde blitt utbygd etter motorvegstandard basert på gjeldene ÅDT-regler?
Begrunnelse
I en undersøkelse har det blitt klarlagt at nedsettelse av fartsgrensen med 10 km/t på de mest trafikkerte vegene har ført til en nedgang av trafikkulykkene med 40 pst. eller 19 menneskeliv. I tillegg vil nedsettelsen av fartsgrensen føre til en reduksjon i alvorlige ulykker med 27 personer på årsbasis.
Nylige utbygginger av firefelts veg med midtdeler, og økning av fartsgrensen med opptil 30 km/t på E18 i Vestfold og E6 i Akershus viser en dramatisk nedgang i antall dødsfall og alvorlig skadde. Dette viser at en ikke kan bruke fart alene som begrunnelse for sparte liv og hardt skadde i trafikken.
Det er kommet frem fra flere hold at en utbygging av stamvegnettet til akseptabel standard vil ta 60 til 70 år. Hvis en bruker så lang tid på en slik utbygging, vil dette føre til at mange liv går tapt i trafikkulykker helt unødvendig. Det samme vil gjelde antallet hardt skadde. En går ut fra at Vegdirektoratet har gjort beregninger på hvor mange liv som ville blitt spart ved en rask utbygging av stamvegnettet og andre sterkt trafikkerte veger.