Arne Sortevik (FrP): Gjennom mediene kommer det nå igjen sterke og tydelige signaler om en alarmerende mangel på matematikklærere. Samtidig viser statistikk at Norge har den laveste andel realfagstudenter i hele OECD-området. Når andel realister som går til skoleverket også har sunket dramatisk og antall elever er stort og økende, er det behov for radikale tilta.
Hva er Regjeringens praktiske tiltak på kort og på mellomlang sikt for å endre denne situasjonen og sikre både nok og dyktige matematikklærere til grunnutdanningen?
Begrunnelse
Det virker som om der er behov for flere tiltak innenfor stipendordning med virkning som realfagutdannede vil oppfatte har tydelig og attraktiv økonomisk virkning. Jeg har merket meg Aftenpostens oppslag 27. mai 2004 om at arbeidssøkende som ønsker å supplere viktig fagkompetanse med nødvendig pedagogisk utdanning for å kunne skaffe seg jobb i skoleverket synes å falle utenfor Aetats satsingsområder. Jeg ber derfor statsråden kommentere begge disse forholdene.