Inger S. Enger (Sp): I svar på skriftlig spørsmål nr. 786 (2003-2004) om endringene i tomtefesteloven er i konflikt med Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), hevder justisministeren at boligsosiale hensyn både gir adgang til å gripe inn i eiendomsrett og til å gi redusert erstatning for inngrepet.
Mener justisministeren at tvangserverv av festetomt for fritidsbebyggelse også kan defineres som et "boligsosialt hensyn" på lik linje med boligtomter i forholdet til EMK?
Begrunnelse
I Ot.prp. nr. 41 (2003-2004) om endringer i tomtefesteloven er konflikter ved inngrep i privat eiendomsrett kommentert i forhold til Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Det er vist til den såkalte James-saken i Storbritannia. I begrunnelsen for skriftlig spørsmål nr. 786, datert 15. juni 2004, er det antyda at dommen i denne saken ikke på noen entydig måte legitimerer Regjeringens forslag til endringer i tomtefestloven som konfliktfritt i forhold til EMK.
I svar på spørsmålet siterer justisministeren fra den engelske dommen i det omtvistede spørsmålet at det var "clearly room for legitimate conflict of opinions", men at spørsmålet ikke var "manifestly unreasonable" i forhold til konvensjonsprøvingen. Etter hva som er opplyst i andre kilder, har EMD i seinere rettspraksis forlatt aksepten av manglende individuell vurdering, slik som i James-saken, særlig når det ikke gis noen konkret grunn for hvorfor verdier skal overføres fra eier til leietaker eller andre.
Det er interessant at justisministeren i svaret distanserer seg fra James-dommen, når han skriver at det er "på det rene at dommen ikke kan anvendes direkte på det norske systemet". I proposisjonen derimot står det at "dommen viser" at man skal beregne tomteverdi med påhefte av festeretten. Svaret tolkes derfor som en noe motvillig erkjennelse av at proposisjonen gav et uriktig, i alle fall unyansert, inntrykk av James-dommens betydning i forholdet til EMK.
Poenget må være at EMK synes å kreve en konkret begrunnelse for å fravike prinsippet om en rimelig sammenheng mellom tomteverdi og erstatningen. Det var det i James-saken, mens den norske lovens regel om verdioverføring til leietaker kun baseres på generelle "boligpolitiske hensyn", nemlig at det ikke skal bli for dyrt å overta. Til tross for dette, konkluderer justisministeren nokså bombastisk med at "boligsosiale hensyn er et lovlig formål etter EMK, og at det får betydning både for adgangen til å gripe inn i eiendomsretten og for hvilken verdi som skal erstattes ved inngrepet".
Det er vanskelig å finne konkrete rettferdighetshensyn i det norske tomtefestesystemet som tilsier unntak fra alminnelige prinsipper om rimelig sammenheng mellom verdivurdering og erstatning. Selv om justisministeren holder fast på sin vurdering i forhold til EMK når det gjelder "boligsosiale hensyn", er det av interesse å få opplyst om konklusjonen trekkes så langt at den også skal forsvare redusert erstatning ved tvangserverv av tomt til fritidsbolig.