Kenneth Svendsen (FrP): I forbindelse med at flere biler årlig blir skadet av steinsprang i tunneler avviser Vegvesenet og erstatte skadene med henvisning til at skilt er oppsatt.
Vil statsråden ta initiativ til at denne praksisen endres, slik at bileiere gjøres skadeløse eller at tunneler hvor slike steinsprang er vanlig sikres på en forsvarlig måte?
Begrunnelse
Jeg har over lang tid mottatt flere henvendelser fra billister som har fått skade på bil eller utstyr i forbindelse med steinsprang fra tunnel tak. Ofte gjelder dette tunneler hvor steinsprang skjer flere ganger pr. år. Det eneste varsel for at slikt kan skje er et skilt ved inngangen til tunnelen som varsler om rasfare. For en billist vil det være umulig å sikre bilen eller seg selv seg mot slike ras. Det er selvfølgelig slik at ingen kan sikre seg helt og fullt mot at slike ulykker skjer, men det kan gjøres betydelige tiltak fra Vegvesenets side for å sikre mot slike ras. Det er Vegvesenets ansvar at en kan passere gjennom en tunnel uten fare for liv, helse eller utstyr. Hvis slik fare er til stede bør tunnelen stenges til denne faren er fjernet.
I en av hevnendelsene jeg mottok 13. januar d.å. skriver innsenderen følgende:
"Jeg har kjørt veien nordover over Hamarøy i snart 30 år, og har problemer med å huske tilfeller der det har lagt stein i vegbanen pga. blokkfall (uansett størrelse). I tillegg har jeg trafikkert hele Nord-Norge fra Brønnøy i sør til Vardø i nord ifm. tidligere arbeide de siste 20 år (!), og kan muligens huske to mindre tilfeller av blokkfall i tunneler. Derimot har jeg registrert i alt 5 mindre blokkfall i Sulistunnelene i løpet av det siste året. Samt masse isfall fra heng og sider; senest i inngangspartiet på Grønnlifjelltunnelen på Solviksiden på samme tur tirsdag kveld, da det slapp fra henget rett foran bilen i Sjønnståfjelltunnelen."
Disse tunnelene befinner seg på rv 830 mellom Sulitjelma og Fineide.
Dette viser at vedlikehold og rasfare varierer sterkt mellom de forskjellige tunnel strekningene. Det er selvfølgelig naturlig at fjell har forskjellig kvalitet noe som fører til at rasfare lettere oppstår i tunneler med løs fjellmasse. Det er derfor særdeles viktig at Vegvesenet spesielt følger opp strekninger med mye løs fjellmasse, og sikrer dette på en forsvarlig måte. I dette tilfelle er det åpenbart at dette ikke er gjort, og Vegvesenet bør stå økonomisk ansvarlig når så ikke gjøres. I dette tilfellet forventer jeg at Vegvesenet i region nord sørger for at tunnelene sikres på en fornuftig måte, og at bileieren får dekket skadene han er påført.