Marit Arnstad (Sp): En avgjørelse fra EFTA-domstolen 25. februar d.å. slår fast at det norske forbudet mot sprit- og ølreklame i utgangspunktet er i strid med EØS-avtalen. Det norske forbudet mot alkoholreklame er blant annet begrunnet ut fra hensynet til folkehelsa.
Hvilke initiativer vil Regjeringen ta for å sikre at det norske forbudet mot alkoholreklame blir opprettholdt, og hindre en ytterligere utgliding av EØS-avtalen på det alkoholpolitiske området?
Begrunnelse
Da EØS-avtalen ble inngått ble det fra stortingsflertallets side framhevet at alkoholpolitikken ikke var omfattet av avtalen. Etter den tid har Norge blant annet måttet fjerne importmonopolet for vin og brennevin. Norge har også som en konsekvens av avtalen måttet likebehandle rusbrus med andre drikker med samme alkoholinnhold. Begge avgjørelsene fra EFTA-domstolen er et klart inngrep i norsk alkoholpolitikk.
Et annet viktig element i den norske alkoholpolitikken er forbudet mot reklame for alkoholholdige drikker. En avgjørelse fra EFTA-domstolen 25. februar d.å. slår fast at det norske forbudet mot sprit- og ølreklame i utgangspunktet er i strid med EØS-avtalen.
I dommen får bladet Vinforum ikke medhold i sin klage på boten på 200 000 kr for tre vinannonser som bladet trykket i desember 2003. Dette blir i dommen begrunnet med at vin i EØS-avtalen kategoriseres som et landbruksprodukt, og derfor ikke er omfattet av avtalen.
I dommen slås det imidlertid fast at det norske forbudet mot reklame for sprit og øl i utgangspunktet ikke er lovlig, fordi det hindrer fri flyt av varer og tjenester over landegrensene.
Norske myndigheter kan likevel kunne holde fast ved totalforbudet mot alkoholreklame, dersom man klarer å bevise at et totalforbud er nødvendig for å ivareta hensynet til folkehelsen. EFTA-domstolen overlater denne vurderingen til norske domstoler, men viser til at den norske saken har mange likhetstrekk med den svenske "Gourmet-saken", der markedsdomstolen slo fast at mat- og vinbladet "Gourmet" ikke brøt loven ved å trykke alkoholreklame. Markedsdomstolen begrunnet, med støtte fra EF-domstolen, at et totalforbud var for drastisk, målt opp mot de helsemessige gevinstene.