Torbjørn Andersen (FrP): En grunneier i Skien som eier arealer som ligger meget sentralt i byen er tilbudt skarve 400 000 kr for en 37 mål stor tomt av kommunen, mens private utbyggere vurderer verdien av den samme tomta til rundt 20 mill. kr. Tingretten foreslo et kompromiss på 7,5 mill. kr, men kommunen har anket og mener dette er for mye. Saken kan vanskelig karakteriseres som annet enn et ran overfor grunneier fra kommunens side.
Ser statsråden det som et problem at kommunen kan (mis)bruke sin plan- og reguleringsmyndighet på denne måten?
Begrunnelse
Saken reiser flere prinsipielt viktige spørsmål vedrørende privat eiendomsrett og erstatningsspørsmål ved ekspropriasjon av privat grunn. En interessant vinklig som bør avklares er hvorvidt lav prisfastsettelse for kommunale tomteoppkjøp kan karakteriseres som konkurransevridende overfor private utbyggere som må betale en langt høyere markedspris. Det at kommunen kan bruke sin plan- og reguleringsyndighet til å fastsette svært lave tomtepriser til egen fordel for å skaffe seg svært rimelige arealer til kommunal utbyggingstiltak, mens en privat utbygger vil måtte betale en markedspris som i dette tilfelle ville vært muligens mer enn 40 ganger høyere enn det kommunen vil betale. En slik dramatisk forskjell i tomteprisen til kommunen i forhold til private vil skape en dramatisk konkurransevridning til kommunenes fordel fordi tomteprisen ofte er en svært vesentlig del av utbyggingskostnadene. Er en slik forskjellsbehandling av offentlige og private aktører i henhold til
EØS-regelverkets bestemmelser om konkurransevridning. Det er grunn til å undres over hva slags respekt for den private eiendomsretten en slik sak som denne egentlig representerer. Og det er grunn til å stille spørsmålstegn ved om vi egentlig kan ha denne type rettstilstander med et så svakt rettevern overfor grunneier og den private eiendomsretten i en rettsstat.