Karin S. Woldseth (FrP): Hva vil statsråden gjøre med instanser som leverer et større antall bekymringsmeldinger som viser seg å være lite pålitelige?
Begrunnelse
I tillegg til de bekymringsmeldinger som genereres av ansatte i barnevernet og andre offentlige etater, kommer det inn en rekke meldinger fra helsepersonell, privatpersoner og organisasjoner. Meldinger fra offentlige etater kan kvalitetssikres, og rutiner for å sikre innholdet i slike meldinger kan etableres og ettergis.
Det er ikke alltid at kvaliteten på meldinger fra privatpersoner og organisasjoner er kvalitetssikret. Kvalitetskrav kan ofte mangle der den eller de som leverer bekymringsmelding kun har informasjon fra tredjepart eller en part i saken. I en rekke saker om omsorgsrett anklager partene hverandre urettmessig. Det er derfor ekstra skadelig om en part med urettmessig anklage, blir "hørt på" av andre, som igjen leverer bekymringsmelding.
Jeg har, som stortingsrepresentant, fått flere henvendelser om organisasjoner som leverer gjentatte bekymringsmeldinger, utelukkende basert på informasjon fra den tapende part i omsorgsrettssaker, som har vist seg å ikke inneholde kvalitetssikrede opplysninger. En slik organisasjon har endog kontaktet Barne- og familiedepartementet, som har instruert fylkesmannen i Oslo og Akershus til å åpne tilsynssak. Dette skjer etter at to tidligere bekymringsmeldinger fra organisasjonen til barnevernet ikke har vist seg pålitelige.