Dagfinn Høybråten (KrF): Det økonomiske ansvaret for skyss av helsepersonell ble overført til kommunene i 2004. Kommuner som tidligere samarbeidet om legevakt revurderer nå samarbeidet der en eller flere av partnerne pga. beliggenhet har høye transportkostnader. Enkelte kystkommuner kan komme i en vanskelig situasjon: De mister partnere å dele kostnader med, samtidig som deres utgifter øker pga. redusert volum.
Vil statsråden legge til rette for at de kommunene som taper på omleggingen kompenseres ved fordeling av skjønnsmidler eller lignende?
Begrunnelse
Finnøy, Rennesøy/Hjelmeland og Kvitsøy kommune samarbeider om legevakttjenester til sine innbyggere. Kvitsøy og Rennesøy vurderer nå å trekke seg fra dette samarbeidet og inngå legevaktsamarbeid med Stavanger. Årsaken til dette er at man isolert sett vil tjene på en ny samarbeidskonstellasjon.
Ved et samarbeid med Stavanger vil Kvitsøy og Rennesøy slippe å dele påløpte kostnader med kommuner som har en mer utfordrende geografi enn dem selv. Finnøy er en kystkommune hvor mye av transporten må skje ved båt, og det er kostnadskrevende.
Dersom Kvitsøy og Rennesøy faktisk trekker seg fra nevnte samarbeid, vil Finnøy kommune få en årlig utgift til drift av legevakttjenesten på 2,5 mill. kr. Kommunen får årlig kompensert ca. 1 mill. kr for dette, og må altså selv dekke det resterende beløp (1,5 mill. kr).
Finnøy og enkelte andre kystkommuner vil kunne tape betydelige summer som en følge av at det økonomiske ansvaret for skyss av helsepersonell nå er lagt til kommunene. Det vil ha negativ betydning for det øvrige tjenestetilbudet i kommunen.
Selv om kommunesektoren totalt sett ikke taper på denne ordningen, er det etter min vurdering behov for kompenserende tiltak som gir trygge rammevilkår også for legevaktsordningen i kystkommuner med relativt sett høye transportkostnader.