Torbjørn Hansen (H): Hva vil Regjeringen gjøre for at norske private kurssentre får samme rett til fradrag for merverdiavgift som utenlandske og fylkeskommunale kurssentre, og hva vil Regjeringen gjøre for å forhindre at fylkeskommunale kommersielle kurs finansierers over fylkeskommunale budsjetter?
Begrunnelse
Markedet innenfor offshore og maritim sikkerhetsopplæring i Norge er delt mellom norske private, offentlige og utenlandske kurssentre. Det er 3 private norske selskaper/stiftelser, Nutec AS, ResQ AS og stiftelsen NOSEFO, som tilbyr denne type kurs, og disse har en markedsandel på ca. 50-55 pst. Fylkeskommunale videregående og maritime skoler i Norge har en markedsandel på ca. 40-45 pst., mens utenlandske kurssentre har en markedsandel på ca. 5-10 pst.
Det er direkte konkurranse mellom de norske private, offentlige og utenlandske kursarrangørene, dvs. det blir konkurrert om de samme kontraktene med oljeselskapene mv. For kjøperne er det først og fremst pris som er avgjørende for valg av kursarrangør.
De norske private bedrifter som tilbyr sikkerhetskurs mv, opplever konkurransevridning fra utenlandske og offentlige kurssentre på følgende 3 måter:
1. Lov om kompensasjon av mva skaper konkurransevridning
Alle kurssentre etablert i Norge er i utgangspunktet omfattet av det samme avgiftsregime. Avgiftsmyndighetene anser kurssentrene hovedsakelig for å drive undervisningsvirksomhet som faller utenfor merverdiavgiftsloven, jf. merverdiavgiftsloven § 5 b nr. 3. Kurssentrene vil ikke ha fradrag for merverdiavgift på anskaffelser som gjelder undervisningsvirksomheten. Merverdiavgiften vil således være en endelig kostnad for kurssentrene.
Etter lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner av 12. desember 2003 nr. 108, vil imidlertid fylkeskommunale skoler ha krav på full kompensasjon av merverdiavgift ved anskaffelse av varer og tjenester. Dette gjelder selv om anskaffelsene gjelder den kommersielle virksomheten til de fylkeskommunale skolene.
Dette gir fylkeskommunale skoler en fordel i forhold til private kurssentre. Siden merverdiavgift på anskaffede varer og tjenester ikke er en kostnad for fylkeskommunale skoler, kan disse operere med lavere priser. At kompensasjonsordningen for kommuner og fylkeskommuner er finansiert gjennom reduksjon i statlige overføringer til fylkeskommunene mv, endrer ikke dette bildet.
2. Norsk merverdiavgiftslov er forskjellig fra avgiftslovgivningen i EU
Norske private kurssentre opplever konkurranse fra kurssentre i UK, Holland og Danmark. Kurssentre etablert i disse landene har fradrag for merverdiavgift de pådrar seg i hjemlandet. Merverdiavgiften vil således medføre at norske kurssentre har høyere kostnader enn tilsvarende utenlandske virksomheter. Siden norske og utenlandske virksomheter konkurrerer på det samme markedet, gir dette norske virksomheter dårligere rammebetingelser.
3. Fylkeskommunale kurssentre sin aktivitet blir delvis finansiert over fylkeskommunale budsjetter
Fylkeskommunale kurssentre benytter skolens fasiliteter, infrastruktur mv når kommersielle kurs holdes. Investeringer og drift av fylkeskommunale skolers fasiliteter, infrastruktur mv blir dekker over skolens budsjetter. De kommersielle kursene må ikke dekke en andel av disse kostnadene. Fylkeskommunale kurssentre har således lavere produksjonskostnader og dermed også lavere kurspriser enn private aktører. De fylkeskommunale kurssentrene bruker lavere priser aktivt i markedsføringen av kursene.