Ketil Solvik-Olsen (FrP): Det vises til svar på skriftlig spørsmål nr. 246 (2005-2006). For mange av oss har julen et religiøst innhold, og ikke bare et kulturelt innhold, slik statsråden fokuserer på. En skolegudstjeneste uten en viss form for evangelisering, for eksempel gjennom fortellingen om juleevangeliet, vil være mest som teater å regne.
Hvordan mener statsråden det er mulig å skille mellom det religiøse og det kulturelle innholdet i en julegudstjeneste, uten at gudstjenesten skal bli en parodi på seg selv?
Begrunnelse
Sitater fra statsrådens svar på skriftlig spørsmål nr. 246 (2005-2006):
"La meg derfor slå fast at det er i orden med julesanger og adventsstunder i skoletiden som en markering av den kulturelle siden ved høytiden jul. Det samme gjelder skolegudstjenester i skoletiden." "En skolegudstjeneste knyttet til høytider som er sentrale i det norske samfunnet, kan sees på som hele skolens realisering av generell del av læreplanen gjennom kulturell markering av f.eks. jul og påske."