Torbjørn Hansen (H): Vil konkurransemyndighetene sikre mer rettferdig konkurranse og økt åpenhet i luftfarten ved å pålegge flyselskapene å offentliggjøre kanselleringshistorikk med begrunnelse pr. flyrute, og hvordan kan et slikt pålegg utformes?
Begrunnelse
TV2 viste gjennom flere reportasjer før jul at flyselskapet SAS Braathens hadde meget høy kanselleringsfrekvens på enkelte flyruter blant annet til Bergen og Trondheim. Dette har medført betydelig frustrasjon fra de reisende og pågang fra næringslivet ute i regionene. Blant annet har Bergen Næringsråd engasjert seg i denne saken ut fra den betydning flykommunikasjon har for næringslivet i regionen. Bergen Næringsråd ber om at flyselskapene tvinges til å gi riktig informasjon ved forsinkelser og kanselleringer og at det etableres et system for rapportering.
Rettferdig konkurranse i norsk luftfart er en forutsetning for lave priser og et godt utbygd tilbud på de kommersielle rutene. Et element i dette er at flyselskapene markedsfører et reelt rutetilbud og flyr de ruter man tilbyr passasjerene.
Et mulig tiltak for å sikre bedre regularitet og samsvar mellom markedsført rutetilbud og faktisk produserte reiser er at flyselskapene pålegges å offentliggjøre kanselleringshistorikk pr. flyrute for en viss tidsperiode bakover i tid og med begrunnelse for kansellering.
Da vil både passasjerer, media og andre interesserte få oversikt over eventuelle problemer med enkeltruter og dermed få et bedre grunnlag for å vurdere det tilbudet som markedsføres.
Flyselskapet Norwegian oppgav til TV2 på forespørsel sin kanselleringsstatistikk med begrunnelse og mente at dette er informasjon alle flyselskaper har lett tilgjengelig og følgelig lett kan offentliggjøre dersom dette blir påbudt. Dermed kan det antagelig legges til grunn at dette er et tiltak som ikke vil påføre selskapene økte kostnader.
Konkurransemyndighetene bør på denne bakgrunn innføre et slikt pålegg så snart som mulig.