André N. Skjelstad (V): Hvilke praktiske konsekvenser får det for jordskifteretten og hvilke økonomiske konsekvenser får det for fordeling av verdier og kostnader når samme markedspris skal gjelde for hyttetomter som for opparbeidede skiløyper og lignende som følge av endringer i jordskifteloven vedtatt av Odelstinget 2. mars 2006?
Begrunnelse
I forbindelse med Odelstingets behandling av Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i jordskifteloven mv. (Innst. O. nr. 30 (2005-2006), jf. Ot.prp. nr. 8 (2005-2006) og Ot.prp. nr. 78 (2004-2005)) torsdag 2. mars holdt representanten Per Olaf Lundteigen et innlegg om hvordan de lovendringer som Odelstinget vedtok, skulle forstås - særlig i forhold til bruk av nærliggende friarealer til skiløyper osv. Lundteigen sa bl.a. at "når jordskifteretten som domstol skal fordele arealverdier og kostnader mellom dem som får utbyggingsrettigheter, altså f.eks. tomter og næringsareal, utlagt på sin eiendom og dem som ikke får det, må det legges til grunn markedspris på disse arealene, altså markedspris innenfor strøket eller det som i høyesterettsterminologi kalles strøkspris. Strøksprisen som oppnås for f.eks. hyttetomter, må derfor også brukes på de arealer som trengs for aktivitet på tilgrensende ikke byggearealer, eksempelvis arealer som brukes til opparbeidede skiløyper, som tidligere nevnt".
På spørsmål fra representanten Torbjørn Hansen bekreftet statsråden at han delte Lundteigens tolkning. Statsråden sa bl.a. at "hele intensjonen bak lovforslaget er at en skal kunne se områder i større sammenheng, og at en skal kunne finne felles løsninger som et gode der hvor det er vanskelig, og bruker Jordskifteverket som institutt for å finne felles løsninger. Jeg oppfattet at det også var intensjonen til representanten Lundteigen og det han var opptatt av i sitt innlegg. Det er en intensjon og en premiss for lovverket som jeg selvsagt støtter, og som er en del av hele den prosessen vi har vært igjennom".