Arne Sortevik (FrP): Innenfor internasjonalt arbeid med utviklingen av moderne og passasjervennlige kollektivløsninger i større byer er flerleddet buss med lengde på inntil 25 meter en aktuell løsning. I Norden er Göteborg nå først ute med å sette i drift fire busser med dobbeltledd og total lengde på 24 meter. Også norske bussoperatører har testet slike busser og vurderer drift.
Vil statsråden ta initiativ til at vegtrafikklov og forskrifter endres slik at det på visse vilkår kan gis dispensasjon for bruk av flerleddet buss i Norge?
Begrunnelse
Göteborg som er kjent som "sporvognsby" valgte busslinje ved utbygging av forbindelse til nye bydeler nord for Götaelven. Det ble hevdet at dette gav langt rimeligere løsning og hurtigere løsning enn bygging av ny sporvognslinje. Offentlig godkjenning fra vegmyndighet er gitt etter dispensasjonsadgang.
Ingen land i Europa har generell godkjennelse av busser på over 18,5 meters lengde, men flere land har åpnet for dispensasjon på visse vilkår.
I Bergen har busselskapet Gaia testet flerleddet buss med totallengde på 24,78 meter og med godt resultat i ordinær rutetrafikk.
Slike busser kan ta mer enn 165 passasjerer, og vil åpenbart kunne være et effektivt virkemiddel for å sikre stor kapasitet kombinert med god komfort og rimelig utbygging med stor fleksibilitet når kollektivtilbudet i våre største byer utvikles videre. For operatørene innenfor bussbasert kollektivtransport er det viktig å få klargjort rammeverk som sikrer at slike busser faktisk kan brukes, selv om det knyttes spesielle vilkår til godkjenning. Slik jeg forstår det åpner dagens norske lov- og regelverk ikke for slik dispensasjon, og jeg håper derfor statsråden kan sørge for at en slik dispensasjonsadgang raskt kommer på plass for å sikre at fremtidsrettede bussbaserte kollektivløsninger også kan utvikles videre i de største norske byene.