Torbjørn Hansen (H): Hvilke kriterier kan saklig sett legges til grunn for å nekte oppkjøp i oppdrettsnæringen, basert på forskrift om kontroll med eiermessige endringer, hva mener Regjeringen om Regjeringens dobbeltrolle som reguleringsmyndighet og hovedaksjonær i en konkurrerende oppdrettsvirksomhet til Pan Fish som planlegger fusjon med Marine Harvest, og kan et eventuelt avslag ha EØS-rettslige konsekvenser?
Begrunnelse
Regjeringen strammet inn forskrift om eiermessige endringer i oppdrettsnæringen 21. desember 2005 begrunnet i et ønske om bedre kontroll med endringer i markedet som fører til store eierkonstellasjoner. Oppkjøp som gir kontroll over 15 pst. til 25 pst. av konsesjonsbiomasse må søke Regjeringen om tillatelse. Oppkjøp som gir markedsandel utover dette er ifølge forskriften forbudt.
Kriteriene for å gi tillatelse til oppkjøp mellom 15 pst. og 25 pst. er oppgitt i forskriften § 3:
"I vurderingen av om tillatelse skal gis skal det legges vekt på om ervervet bidrar til å oppnå nasjonale målsettinger for næringen, herunder å øke verdien av norsk fiskeeksport, økt verdiskaping og å utløse næringens potensial som helhet. Videre om ervervet bidrar til å opprettholde næringen som en lønnsom og livskraftig kystnæring."
Forskriftens kriterium for å gi tillatelse til oppkjøp fremstår ifølge Konkurransetilsynets høringsuttalelse av 12. desember 2005 om innstrammingen i forskriften som noe uklare. Det er derfor et behov for å få klarlagt hvilke kriterier som kan legges til grunn for å nekte oppkjøp ut fra normale krav til saklig saksbehandling. Det er også av interesse om Regjeringen mener det er krav til saklighet i vurderingen av slike spørsmål eller om dette er saker hvor Regjeringen står fritt til å bruke politisk skjønn.
Det hevdes i media, blant annet Dagens Næringsliv 7. mars 2006 side 12, at Cermaq har vært i kontakt med Nutreco, selger av Marine Harvest, med tilbud om å kjøpe selskapet for rundt 8 mrd. kr. Staten eier ved Nærings- og handelsdepartementet 43,54 pst. av aksjene i Cermaq og er representert i styret gjennom styreformann Sigbjørn Johnsen, tidligere finansminister for Arbeiderpartiet. Hvis opplysningene i Dagens Næringsliv er korrekt, er det grunn til å anta at Regjeringen som eier i Cermaq har sterke og direkte økonomiske interesser i spørsmålet om tillatelse av fusjon mellom Marine Harvest og Cermaqs konkurrent Pan Fish. Denne dobbeltrollen reiser spørsmål om Regjeringens troverdighet som reguleringsmyndighet og beslutningstaker i forhold til forskriften om eierbegrensning i oppdrettsnæringen.
Et eventuelt avslag på en søknad om oppkjøp vil kunne ha betydelige økonomiske konsekvenser for de berørte parter, herunder nederlandske Nutreco. Derfor er det relevant å få en vurdering av om Regjeringen står fritt i bruken av forskriften i forhold til EØS-avtalens forpliktelser.