Jan Sahl (KrF): 15. mars 2006 har bomanlegget på Sokn vært i drift i ca. 13 år, og Rennfast er fullfinansiert. Regjeringen foreslo i St.prp. nr. 38 (2005-2006) at bompengeperioden på Sokn skulle forlenges for å delfinansiere Finnfastprosjektet. I forbindelse med Stortingets behandling av saken, ble noen alternative finansieringsløsninger foreslått for å forhindre en slik forlengelse.
Kan statsråden redegjøre for utviklingen i saken, og klargjøre om hvorvidt Regjeringen har lyktes med å komme frem til bedre løsninger?
Begrunnelse
Kristelig Folkeparti mener at bompengeinnkreving skal opphøre når nedbetaling er fullført. Forlenging av bompengeperioden på Sokn for å delfinansiere Finnfastprosjektet, slik Regjeringen foreslo, har skapt sterke reaksjoner i Rennesøy.
Finnfast AS har nå sikret en rente på prosjektet som ligger 1 pst. under nivået som ligger til grunn i proposisjonen. Det betyr at man allerede har kommet et stykke på vei når det gjelder å forhindre utvidelse av bompengeperioden på Rennesøy, med rentenedsettelsen ligger alt til rette for en halvering av den foreslåtte utvidelsen. Under stortingsbehandlingen av prosjektet foreslo Kristelig Folkeparti sammen med Høyre og Venstre at Regjeringen også vurderer andre muligheter for å komme ytterligere ned, slik at det til slutt ender med at man slipper å videreføre bompengeinnkrevingen på Sokn. Vi foreslo i innstillingen noen løsninger, og det så også ut til at det var gode muligheter for at vi kan unngå at bompengeperioden på Rennesøy utvides med 8 måneder. Kristelig Folkeparti uttalte i stortingsdebatten at vi setter vår lit til at statsråden følger opp dette, og at vi håper hun lykkes med å få på plass alle mulige forbedringer.
Det står vi ved. Vi ønsker at vi skal få fastlandsforbindelsen til Finnøy realisert så raskt som mulig, på en måte som gjør at flest mulig ser seg tjent med den løsningen som kommer.
Kristelig Folkeparti ønsker nå at Regjeringen redegjør for om arbeidet med alternative finansieringsløsninger har ført frem.