Tord Lien (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å unngå at Kirkenes Transit på grunn av strenge miljøkrav og lite smidighet fra Statens forurensningstilsyn blir tvunget til å flytte sin virksomhet ut av landet?
Begrunnelse
Kirkenes Transit har fått tillatelse til, under streng beredskap, å foreta omlastning av 25 fartøyer i Varangerfjorden utenfor Kirkenes. Til tross for at Rieber-Mohn-utvalget som la grunnlaget for laksefjordvernet la til grunn av det var lakseoppdrett som skulle ut av laksefjordene og ikke annen virksomhet, kan det synes som om Kirkenes Transit har fått strengere krav til sin virksomhet enn det ellers ville vært grunnlag for i medhold av annen praksis og forurensningslov, på bakgrunn av nettopp laksefjordvernet. Videre opplever Kirkenes Transit lite smidighet i forhold til å få tilgang til alternative omlastingslokaliteter når dette er nødvendig av miljøhensyn. Å få tilgang til slike lokaliteter kan ikke vente flere dager og uker mens to oljetankere ligger og venter. Avslutningsvis vil jeg peke på at dersom denne virksomheten skulle bli flyttet fra den lokaliteten, vil det fortsatt være behov for like mange omlastninger, de vil rett og slett bli flyttet til en annen lokalitet i Barentshavet, enten i en annen norsk fjord eller i åpent farvann. Uansett vil risikoen for alvorlige uhell da øke.