Christian Tybring-Gjedde (FrP): Lovverket som regulerer valg av representanter til sparebankenes forstanderskap har som konsekvens at ansatte i bankene har anledning til å stemme to ganger. Først gjennom valg av ansatterepresentanter, og dernest som innskyter i banken (minimumsgrense 500 kr). Konsekvensen av denne praksisen er at obligasjonseiere og kunder får redusert sin innflytelse.
Vil finansministeren rette opp dette åpenbare uheldige utslaget av dagens lovverk?
Begrunnelse
Lovendringen som trådte i kraft 1. januar 2006 vedrørende representasjon i sparebankenes forstanderskap åpner for en mer fleksibel sammensetning av forstanderskapene. Bakgrunnen for endringen i lovverket var at "sammensetningen skal avspeile sparebankenes kundestruktur og andre interessegrupper samt samfunnsstruktur." Fra samme tidsrom opphørte kravet om et offentlig valgt styremedlem. I forbindelse med arbeidet med endringene i lovverket uttalte sparebanknæringen (Bø-utvalget), noe det for øvrig var allmenn enighet om, at kundevalgets innflytelse i forstanderskapene skal styrkes. Sparebanknæringen tilrådde konkret at bankenes kunder sikres minst 50 pst. representasjon i sparebanker uten grunnfondsbevis, og minst 25 pst. i grunnfondsbevisbanker. En slik kunderepresentasjon ble forutsatt å skje på bekostning av det offentliges og de ansattes representasjon. Konsekvensene av endringene i lovverket har imidlertid hatt motsatt virkning, da det i dag er mulig for ansatte i sparebankene å stemme to ganger ved valg av forstanderskap. Når vi i tillegg vet at valgene er åpne, og at bankens daglige leder er til stede, betyr dette i praksis at ledelsens/ansattes stilling er betydelig styrket på bekostning av obligasjonseierne og kundene.
Stikk i strid med intensjonen i loven. Praktiseringen av dagens endrede lovverk har i en del tilfeller hatt som konsekvens at ansatte er blitt "beordret" til å stemme dersom ledelsen frykter nederlag i en avstemning. Konsekvensen av denne praksisen er at kunder med store innskudd i bankene får meget liten innflytelse, mens ansatte med små kundeengasjementengasjement får urimelig stor innflytelse.