Gunnar Gundersen (H): Kostnadene ved å ta sertifikat har skutt i været de siste årene. Utviklingen er felles for de fleste førerkortklasser. Mer og mer av opplæringen blir obligatorisk, på bekostning av en individuell vurdering av den enkeltes ferdigheter og behov.
Ser samferdselsministeren at det kan være riktig med en fullstendig gjennomgang av kravene til den enkelte førerkortklasse og muligheten for godskriving av eksisterende ferdigheter på tvers av disse?
Begrunnelse
Trafikkskolene/kjøreskolene har et tett og godt samarbeid med Statens vegvesen, Vegdirektoratet. Samarbeid mellom næringsliv og forvaltning er veldig positivt, men det kan være riktig med en tettere politisk oppfølging så ikke alle nye forslag godtas.
Opplæring kan alltid forbedres, men vi må også ha en standard for hva som er godt nok. Ser man på kravene til kjøreopplæring og eksplosjonen i antall førerkortklasser, gir det i seg selv et signal om at det kan være grunn til en tettere politisk kontroll.
Tidligere hadde man en langt mer pragmatisk og individuell vurdering. Det er for eksempel åpenbart at hvis man har sertifikat for stor lastebil, så har man et annet utgangspunkt for å ta sertifikat på buss, enn en som bare har førerkort for personbil; klasse B. Særlig problematisk er dette i mange mindre bedrifter i distriktene. Ikke alle bedrifter har råd til å spandere førerkort på tunge kjøretøy og forutsetter derfor at den enkelte arbeidstaker selv må ha finansiert sertifikat. Føreropplæring får bare flere og flere komponenter. Det kan være grunn til å vurdere om alle kan forsvares som påkrevd, uavhengig av behovet for harmonisering med kravene i andre EØS-land. Vi ønsker en god opplæring og gode sjåfører, men statsråden er kanskje enig i at ikke alle timer og moduler har like mye for seg i forhold til alle, uavhengig av eksisterende ferdigheter hos den enkelte. Kravene skal gi gode sjåfører og trygg trafikk. Det dreier seg ikke nødvendigvis alltid om færre timer, men kanskje andre timer, i stedet for en modul vedkommende har gode ferdigheter i fra før.
Kanskje bør det prioriteres slik at man kan innføre et opplegg der de med stor forutgående erfaring og noen timer hos førerskole på det aktuelle sertifikat, kan få et rimelig tilbud om en autoritativ forhåndsvurdering fra en trafikkstasjon om den enkeltes behov. Denne kunne danne grunnlag for det videre løp i opplæringen.
Vi må ikke glemme at arbeid med å skape holdninger og kjørekultur er en vel så viktig del av arbeidet med nullvisjonen som både statsrådens og mitt parti ivrer for.