Arne Sortevik (FrP): På oppdrag fra Samferdselsdepartementet skal Jernbaneverket utrede oppgradering eller nybygging av høyhastighetsjernbane i Norge. Men en stor del av transportarbeidet foregår i dag på vei, det vises også tydelig i rammefordeling av statlige midler i Nasjonal transportplan 2006-2015.
Kan statsråden oppgi investeringskostnader, produksjonskostnader, kapasitet, arealbruk, miljøutslipp samt de samfunnsmessige inntekter/kostnader for person- og godstransport på henholdsvis vei og jernbane som prioriteringene i Nasjonal transportplan 2006-2015 bygger på?
Begrunnelse
Av mange grunner er det nå stort fokus på samferdsel.
En del av fokus er rettet mot konkurransen mellom vei og jernbane.
Fra ulikt hold opereres det med høyst ulike tall for investeringskostnader, produksjonskostnader, kapasitet, arealbruk og miljøutslipp for transport av passasjerer på vei (bil og buss) og på jernbane. Tilsvarende gjelder for transport av gods. Det vil kunne være klargjørende for debatt om strategi og prioritering innenfor samferdselssektoren med tydelige og avklarte definisjoner og tall når det gjelder ulike sider ved transportarbeid på henholdsvis vei og jernbane. Det er ønskelig med tall for gjennomsnittlig investerings- og produksjonskostnader (pr. personkilometer og tonnkilometer), kapasitet, arealbruk, miljøutslipp samt de samfunnsøkonomiske inntekter og kostnader som medregnes når det foretas beregning av samfunnsøkonomisk effekt av prosjekter innenfor de to ulike transportformene veitransport og jernbanetransport.
For persontransport på jernbane vil det også være avklarende med definisjon og tallinformasjon knyttet til kollektiv persontransport i bynære områder og øvrig persontransport.
Jeg håper at statsråden med informasjon om tall og definisjoner kan bidra til en slik klargjøring.