Torbjørn Hansen (H): Vil Regjeringen ta initiativ til en gjennomgang av konkurranse- og forbrukerforhold knyttet til reisebyråenes anbefaling av flyselskap, med bakgrunn i påstander om at enkelte av de fire største reisebyråene på forespørsel oppgir feil selskap i syv av ti tilfeller ved spørsmål om billigste alternativ?
Begrunnelse
Dagens Næringsliv offentliggjorde 24. august en undersøkelse av type "mystery shopping" utført av Opinion på oppdrag fra flyselskapet Norwegian. Etter en rekke prisforespørsler hos de fire største reisebyråene i Norge, konkluderte Opinion med at enkelte reisebyråer i syv av ti tilfeller oppgir SAS Braathens som billigste alternativ, selv om Norwegians billetter beviselig var billigst.
Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2005 og våren 2006.
Praksisen kan være konkurransehindrende ved at det oppgis feil prisrangering til forbrukerne. Den kan også være i strid med markedsføringsloven dersom kunder feilinformeres.