Hans Olav Syversen (KrF): I den siste tiden er det fremkommet en rekke eksempler på at forsikringsselskaper nekter kunder forsikring. Siste eksempel var en 12 år gammel jente der foreldrene ble nektet å kjøpe barneforsikring fordi barnet hadde "lærevansker". Andre eksempler er kreftpasienter som er erklært friske som like fullt nektes uføreforsikring. Det ser ut til å være en tiltakende tendens til at forsikringsselskap "sorterer" kunder.
Vil statsråden ta et initiativ overfor bransjen for å hindre en slik utvikling?
Begrunnelse
Gjennom flere eksempler den siste tiden, er det grunn til å stille spørsmål ved forsikringsbransjens sorteringspraksis av kunder. Følgende kan illustrere saken:
- 12 år gammel jente nektes barneforsikring pga. "lærevansker"
- Et friskt barn som var for tidlig født nektes barne- og ungdomsforsikring. Forsikringsselskapet er uinteressert i en legeerklæring på at barnet er friskt.
- Gutt på 7 år nektes barneforsikring fordi han har språkproblemer.
- Mann 19 år, som arbeider som murer, nektes å tegne uføreforsikring fordi han har ADHD.
- Mann på 28 år som ble erklært frisk fra en kreftsykdom for 12 år siden nektes uføreforsikring.
Forsikringsselskapene definerer i stor grad selv hva som er saklig grunn til avslag.
I forhold til medisinske spørsmål oppleves dette som problematisk i forhold til forsikringskundene, noe også forbrukermyndighetene har vært opptatt av. Vi kan ikke være tjent med en situasjon der selskapene står helt fritt til å forsikre kun der risikoen er liten nok.
En mulig måte å bøte på den beskrevne situasjon kan være å gi åpning for en klageadgang til en nøytral instans i slike forhold.