Bent Høie (H): Svarer de to nye ferjene til den fremtidige trafikkveksten i sambandet Mortavika-Arsvågen i henhold til Stortingets målsettinger, inkludert håndtering av trafikken ved klassifisering, tekniske problemer og reservekai?
Begrunnelse
Fra og med 2007 er det forutsatt at de to nye gassferjene er på plass i ferjesambandet E39 Mortavika-Arsvågen. Dette er det sambandet i Norge med suverent høyest oversitting, både i prosent og antall kjøretøyer. På Vestlandet er det nå bekymring for om de to nye ferjene svarer på den trafikkøkningen som har vært og som er ventet i dette sambandet. Mange frykter at de to nye ferjene vil representere en totalsituasjon som går fra gale til enda verre. Det stilles spørsmål om det er lagt planer for å håndtere innkjøringsfasen hvor det normalt er problemer. Med dagens tre ferjer opplever trafikantene at den tredje ferjen ofte er vekke på grunn av tekniske problemer eller klassing. Med bare to ferjer vil dette problemet forsterke seg. Når vedtaket om to gassferjer ble gjort var det en forutsetning at det skulle etableres reservekai på Mekjarvik. Denne er ikke klar ennå, selv om ferjene begynner å gå i vintersesongen når reservekai på grunn av været er nødvendig.