Tord Lien (FrP): Hvordan har Regjeringen tenkt å la den forhåndsinnbetalte panten på registrerte og ikke vrakede kjøretøy tilfalle den nye vrakpantordningen og dermed redusere miljøskadene og øke gjenvinningsgraden ved vraking?
Begrunnelse
Fra og med 1. januar 2007 har bilbransjen overtatt ansvaret for ansvarlig håndtering av vrakede biler. Endringen har i hovedsak skjedd som et resultat av og i tråd med EUs regelverk.
Vrakpanten kreves inn som før etter skatte- og avgiftsvedtaket (Budsjett-innst nr. 1 (2006-2007)) under bokstav I: Engangsavgift for motorvogner § 3. Den er i år økt til 1 500 kr (var tidligere 1 300 kr). Omleggingen av ordningen er omtalt i deres budsjettproposisjon for Miljødepartementet på side 192. Der skriver Regjeringen at panteordningen skal opprettholdes midlertidig. Med mer enn 2 mill. kr registrerte kjøretøy er det et betydelig beløp som er innbetalt i panteordningen. Når nå staten ikke lenger har direkte ansvar for innsamlingen bør det påses at de innsamlede midlene, i størrelsesorden 3 mrd. kr, går til det formålet de en gang var innkrevd til inntekt for. Dette må også sees i sammenheng med de mange bekymringsmeldinger som kommer fra bransjen om at ordningen foreløpig ikke har satt seg slik man hadde håpet på. Et bilvrak inneholder en rekke miljøfarlige komponenter og må behandles av kompetente fagfolk. Samtidig kan en stadig større del av et bilvrak resirkuleres, enkelte biltyper over 90 pst. Dette gjør at det er god ressursbruk og god miljøpolitikk å ivareta et bilvrak på best mulig måte.
Når rundt 3 mrd. kr er samlet inn for å finansiere vrakpantordningen er det på sin plass at midlene også bistår til å sørge for at den nye ordningen får den starthjelp den behøver for å fungere skikkelig.