Torbjørn Hansen (H): European Cruise Service advarer mot at vedtaket om NOx-avgift vil ramme cruisenæringen dramatisk. Selskapet har beregnet at avgiften vil mangedoble fartøyenes daglige avgifter under seilas i Norge. For et enkelt skip kan det være snakk om over 100 000 kr pr. dag.
Hva vil Regjeringen gjøre for å unngå at denne særnorske avgiften svekker reiselivsnæringen, forventes det at avgiften vil medvirke lavere NOx-utslipp fra cruisenæringen totalt sett, og kan det være aktuelt å gi avgiftsunntak for cruisefartøy?
Begrunnelse
European Cruise Service AS (ECS) har skrevet brev til Finansdepartementet, Stortinget og diverse interesseorganisasjoner, datert 14. februar 2007. Saken er også omtalt i Dagens Næringsliv 16. februar 2007. Brevet beskriver konsekvensene av den nylig innførte NOx-avgiften som dramatiske for cruisenæringen. ESC anslår mulig tap av trafikk til formidable 25 pst. av dagens aktivitet som følge av forslaget. Tapet for reiselivsnæringen er om lag NOK 1 200 pr. passasjer som ankommer Norge. ESC anslår tapet av eksportinntekter i 2010 til 600 mill. kr og anslår som følge av dette et bortfall av flere tusen arbeidsplasser innen reiselivsnæringen. ESC påpeker også at en videre økning av NOx-avgiften slik Regjeringen har planlagt vil føre til enda større konsekvenser. Det vises til at montering av renseutstyr på de aktuelle skipene er så kostbart at dette er uaktuelt og at avgiften således ikke vil medføre lavere NOx-avgift. Skipene går i begrenset grad i Norge gjennom året. Selv om de utelukkende gikk langs norskekysten ville renseutstyr likevel ikke være en økonomisk forsvarlig investering. Reiselivsnæringen er av stor betydning for sysselsetting og vekst i Norge, og er oppgitt som en av 5 prioriterte næringer Regjeringen vil satse på i Soria Moria-erklæringen. En svekkelse av cruisenæringen som foreslått gjennom NOx-avgiften vil imidlertid trekke i motsatt retning.