Gjermund Hagesæter (FrP): Det var meningen at selskapsskatten til kommunene skulle gå til den kommunen der arbeidsplassene var lokalisert. På Statoil Mongstad ser det ut til at overskuddet har økt i de årene som er grunnlag for siste års skatteinntekter til kommunene Lindås og Austrheim. Likevel får kommunene ikke økt selskapsskatt.
Kan finansministeren gi en forklaring på dette både generelt og for Statoil Mongstad sitt vedkommende?
Begrunnelse
Kommunenes skatteinntekter fra selskaper har som kjent noen års forsinkelse i forhold til skattesubjektets driftsresultat som er grunnlag for selskapsskatt til kommunen.
Når man ser på årsregnskapene for virksomheten på Mongstad ser man at 2002 var et svakt år for raffineriet, med driftsunderskudd på ca. 400 mill. kr, og samlet driftsoverskudd inklusiv terminal og Vestprosess på 200 mill. kr. 2003 var et bra år med et samlet driftsoverskudd på 1 000 mill. kr.
Denne utviklingen burde gi grunnlag for en kraftig økning av beregnet selskapsskatt og følgelig inntekter til Lindås kommune. Med dette grunnlaget skulle selskapsskatten økt ytterligere i 2007, basert på den gode utviklingen man har hatt på Mongstad i 2004, men dette er ikke tilfellet.
Man kan spørre seg hva det er det som er utgangspunktet når det gjelder Statoil Mongstad.
Statoil Mongstad er jo kun en resultatenhet i Statoil ASA, og ikke noe eget skattesubjekt. Mongstad Refining DA, som eier raffineriet og er der det største overskuddet er generert, er heller ikke et skattesubjekt, men beskattes på eiernes hender.
Det ønskes belyst hvordan og etter hvilke prinsipper skatt på resultatet for Statoil ASA blir fordelt på de aktuelle kommuner, og i så tilfelle om det er resultatet av den landbaserte virksomheten til Statoil, eller om det er totalt (offshore og onshore). Videre hvorvidt dette er avhengig av, eller uavhengig av, reell skatteposisjon for selskapet.