Borghild Tenden (V): Vil statsråden ta kontakt med Oslo Sporveier og be dem kjøre strekningen Jar-Bekkestua, eventuelt Jar-Kolsås med trikk inntil gravearbeidet starter, og vil statsråden evaluere det som har skjedd i saken om Kolsåsbanen slik at vi slipper slike situasjoner i fremtiden?
Begrunnelse
I forbindelse med at Kolsåsbanen skal oppgraderes til metrostandard stanset Oslo Sporveier Kolsåsbanen i Bærum den 1. juli 2006. Banen ble stanset så tidlig av sikkerhetsgrunner, ble det sagt. I ettertid har det kommet frem at det var Oslo Sporveiers behov for vogner som var årsaken.
Det ble valgt en midlertidig bussløsning på strekningen, men dette viser seg å føre til trafikkaos i rushtiden. Jeg får daglig melding om fortvilte dagpendlere som blir stående fast i lange køer. Situasjonen er svært vanskelig for mange, og lokalpolitikerne står nærmest maktesløse. Jeg har tatt opp denne problemstillingen med samferdselsministeren flere ganger. Det fremgår av ett av svarene at Statens vegvesen jobber med midlertidig løsning med å opprette et kollektivfelt langs rv 160. Dette vil etter det jeg har fått opplyst hjelpe lite. Problemene er Jarkrysset/rundkjøringen Ullernchausseen/Vækerøveien.
Hele saken rundt Kolsåsbanen er en skandale. Hovedårsaken til den håpløse situasjonen er, slik jeg ser det, samarbeidsproblemer mellom Oslo og Akershus. For at vi skal slippe lignende saker i fremtiden bør departementet gå gjennom saken og se på hva som kunne vært gjort annerledes.